پارگی مینیسک زانو

همه چیز راجع به پارگی مینیسک زانو

 مینیسک زانو یکی از مهم­ترین غضروف­هایی است که شرایط حرکت راحت را برای افراد فراهم می­کند و همچنین الگو حرکتی خوبی برای افراد به وجود می­آورد. پارگی مینیسک زانو ممکن است برای افراد مختلف به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد. باید بدانید که روش­های متفاوتی برای درمان این عارضه وجود دارد که شما می­توانید با مراجعه به پزشک متخصص از آنها مطلع شوید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر زانو در افراد دوتکه غضروف c شکل دارد که همچون یک بالشتک میان ران و ساق پا عمل می‌نماید. پارگی مینیسک سبب تورم، سفتی و درد در این ناحیه می‌گردد و احتمال دارد سبب شود حس کنید دچار انسداد حرکت در زانو شده‌اید و در کشیدن کامل زانویتان دچار مشکل باشید.

این عارضه عمدتاً با درد و التهاب مزمن، ناپایداری مفاصل، آرتروز زودرس، و محدودیت حرکت همراه است و می‌تواند شما را دچار مشکلات روحی کند. در ادامه در زمینه پارگی مینیسک زانو صحبت خواهیم کرد. شما می­توانید با مراجعه به بنیاد سلامت دکتر حوصله به‌خوبی از دلایل و روش­های بهبود پارگی مینیسک زانو اطلاع کسب کنید.

 پارگی مینیسک زانو چه عوارضی دارد؟

اگر علاقه دارید که همه چیز را درباره پارگی مینیسک زانو بدانید، باید از عوارض درمان‌نکردن این عارضه هم اطلاع داشته باشید. این عارضه اتفاق شایعی است که درمان‌نکردن آن می‌تواند سبب کاهش قابلیت حرکت، درد و یا نیاز به جراحی باشد. چنانچه این عارضه را درمان نکنید و از زانوی خود پس از ابتلا به این عارضه مراقبت‌های لازم را به عمل نیاورید با عوارض زیر مواجه خواهید شد:

ناتوانی و کاهش عملکرد زانو، آسیب دائمی به زانو، بافت‌ها، دیگر ترکیبات درون مفصلی و عناصر مرتبط با زانو، التهابات مزمن و محدودیت‌های حرکتی، درد مزمن، ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره و وجود ترشحات مفصلی، تورم و درد و محدودیت‌های حرکتی در زانوی خود. در ادامه به شرح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

· درد و التهاب مزمن

چنانچه مینیسک زانو پاره شود فرد مبتلا درد زیادی در قسمت زانو تجربه خواهد کرد که می‌تواند به شکل موقت و یا بسیار شدید باشد و فشار زیادی را بر زانو وارد آورد. همچنین سبب التهاب مزمن در آن ناحیه زانو شود. این تورم سبب محدودیت حرکت زانو شده و علائم آزاردهنده دیگری را می‌تواند با خود به همراه داشته باشد.

 · ناپایداری مفصل

این عارضه می‌تواند سبب ناپایداری و فرسایش در مفصل زانو شود و ایجاد آرتروز و درد زانو را شدت ببخشد. ورم ایجاد شده در زانو بر اثر خونریزی داخلی زانو خواهد بود که ماحصل آسیب‌دیدن ساختارهای زانوست. خالی‌شدن مکرر سبب تخریب مینیسک زانو و سطح غضروف‌ها می‌شود و نهایتاً آرتریت را ایجاد می‌کند که به ناپایداری مفصل می‌انجامد.

 · آرتروز زودرس

افرادی که به آرتروز مبتلا هستند در معرض خطر بیشتر ابتلا به پارگی مینیسک زانویند. همچنین اگر این عارضه زود تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌توانند سبب آرتروز زودرس شود.

 · محدودیت حرکت

درباره عوارض درمان‌نکردن پارگی مینیسک زانو باید به این موضوع اشاره کنیم که فرد مبتلا محدودیت‌های حرکتی را تجربه خواهد کرد به شکلی که فرد نمی‌تواند زانوی خود را کاملاً خم کند و یا به شکل فیزیکی و روانی قادر به انجام تحرکات روزانه خود نخواهد بود.

مشکلات در عملکرد ورزشی

با وجود پارگی مینیسک زانو در انجام ورزش‌هایی که به زانو فشار می‌آورد و ضربات متعددی به زانو وارد می ند برای فرد دشوار خواهد بود. به همین علت بهتر است حتماً اگر دچار این عارضه هستید برای انجام تمرینات ورزشی به پزشک متخصص مراجعه کنید. این عارضه در زمان انجام فعالیت‌هایی که سبب فشار زیاد به زانو بر اثر چرخش ناگهانی یا اجباری می‌گردد، ایجاد خواهد شد. بلندکردن وزنه، انجام ورزش تنیس، فوتبال و بسکتبال می‌تواند خطر ابتلا به این عارضه را چندین برابر کند.

 

این در حالی است که انجام ورزش‌هایی مانند تمرینات پیلاتس، اسکی و یوگا، تمرینات تعادلی، استفاده از باند زانو، دوچرخه‌سواری در فضاهای باز و باشگاه‌های ورزشی و انجام تمرینات استحکام عضلات ناحیه پا و زانو پیشنهاد می‌شود. این ورزش‌ها اغلب نیازمند چرخش و توقف ناگهانی‌اند و فرد را در معرض خطر بیشتر برای پارگی مینیسک قرار می‌دهند.

 عوارض روحی و روانی

مسلماً زمانی که زانوی فرد متورم و دردناک شود، وی نمی‌تواند زانوی خود را حرکت دهد و این مسئله ممکن است سبب ایجاد ناراحتی‌های روحی و روانی در وی شود. این در حالی است که چنانچه این عارضه رایج و پرتکرار به‌درستی تشخیص داده شود به‌راحتی با درمان‌های خانگی و… می‌توان به رفع آن اقدام کرد و از ایجاد آسیب‌های روحی در فرد کاست.

متأسفانه امروز این عارضه را در بسیاری از کودکان و افراد مسن شاهد هستیم و چنانچه این عارضه زود تشخیص داده نشود نگرانی والدین و صدمات روحی در کودکان را به همراه دارد. افراد مسن و بالای ۳۰ و به‌ویژه ورزشکاران هم ممکن است این عارضه را تجربه کنند و در صورت درمان‌نکردن آن و بروز سایر علایم دچار نگرانی‌های روحی و عاطفی شوند. در این زمان مراجعه به پزشک متخصص و فیزیوتراپ زبده می‌تواند سبب کاهش استرس و صدمات روحی و روانی به افراد شود. پزشک با شرح‌دادن بیماری و کنترل و مدیریت موقعیت ایجاد شده و معرفی راه‌های درمان متناسب با شرایط فرد از ایجاد صدمات روحی در افراد می‌کاهد.

تفاوت مینیسک زانو با غضروف در چیست؟

حال که همه چیز راجع به پارگی مینیسک زانو را توضیح دادیم اجازه دهید در زمینه تفاوت مینیسک زانو با غضروف هم صحبت کنیم. مینیسک‌ها به ساختارهای زانو گفته می‌شود که میان سطوح استخوانی زانو قرار گرفته‌اند و به شکل دو حلقه از بافت زاویه‌دار و مرنی‌اند. این ساختارهای زانو به شکل وسیله‌ای حفاظتی و تعادلی در عملکرد زانو عمل می‌کنند و دو نوع دارند: مینیسک داخلی و مینیسک بیرونی.

غضروف مفصل زانو، در بخش انتهایی بالای استخوان درشت‌نی و در قسمت پایین استخوان ران، روی سطح پشتی استخوان کشکک زانو قرار دارد. غضروف زانو دارای سطحی صیقلی و صاف بوده و سبب راحت حرکت‌کردن استخوان‌های مفصل می‌شود.

از جمله وظایف غضروف‌ها کم‌کردن اصطکاک بین استخوانی است. درحالی‌که همان‌طور که اشاره کردیم مینیسک قطعه غضروف c شکلی است که همچون یک بالشتک میان ساق پا و استخوان ران (بین درشت‌نی و فمور) قرار دارد. هر زانو دو مینیسک داشته و اگر مینیسک پاره شود به آن پارگی مینیسک و یا پارگی غضروف هم می‌گویند. این عارضه در اثر پیچ‌خوردگی و چرخیدن زانو براثر انجام حرکات و فعالیت‌های ورزشی یا روزانه متعدد و پرفشار به وجود می‌آید.

 نتیجه­ گیری

غضروف مینیسک زانو یکی از مهم­ترین غضروف­ های بدون به شمار می­رود که شرایط حرکت راحت را برای افراد فراهم می­کند. پارگی مینیسک زانو تحت شرایط مختلفی اتفاق می­افتد و به همین علت، روش­های گوناگونی برای بهبود آن وجود دارد. شما باید برای انتخاب بهترین روش بهبود این عارضه، با پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانید از این روش بهترین نتیجه را دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =