درمان بی‌حسی زانو

5 روش درمان بی‌حسی زانو

بی­ حس ­شدن زانو یکی از عارضه ­هایی که ممکن است افراد زیادی را با خود درگیر کند. باید بدانید که روش­های زیادی برای درمان بی­ حس ­شدن زانو وجود دارند که به عنوان برخی از آنها می­توان به انجام حرکات ورزشی و اصلاحی اشاره کرد.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بی‌حسی زانو یک نوع بیماری مفصلی رایج است که به‌صورت دائمی و یا موقتی رخ دهد و به دلایل مختلفی نظیر عارضه و مشکلات عصبی، بیماری دیابت و ام اس رخ می‌دهد. سلامت زانو به‌صورت مستقیم کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد و کسانی که از این ناحیه دچار آسیب می‌شوند، امکان برخورداری از یک زندگی راحت را از دست می‌دهند. درمان بی حس‌شدن زانو می­تواند به روش­های مختلفی انجام شود.

انواع روش‌های درمانی برای احساس بی‌حسی در زانو

بی‌حسی زانو یکی از مشکلات و بیماری‌های مفصلی رایج بوده و افراد زیادی در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. متأسفانه بسیاری از افراد نسبت به این مشکل بی‌توجه بوده و علی‌رغم مشاهده علائم آن، به دنبال راهکارهای مناسب جهت درمان خود نمی‌روند. منظور از بی‌حسی زانو ازدست‌دادن حس و کاهش حس در زانو است و روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

مداخلات جراحی برای درمان بی‌حسی زانو

آن دسته از افرادی که دچار شدیدترین حالت بی‌حسی زانو می‌شوند، برای دریافت درمان مناسب نیاز به مداخلات جراحی دارند. به‌عبارت‌دیگر برای این دسته از افراد راهکار مناسب‌تری به‌غیراز عمل جراحی جهت ازبین‌بردن فشار اضافی و بهبود عصب‌های زانو وجود ندارد. مداخلات جراحی مناسب برای درمان بی‌حسی زانو شامل جراحی‌های مناسب برای تعمیر آسیب‌های عصبی، جراحی روتین جهت ازبین‌بردن فشار موجود بر روی عصب‌های زانو، و جراحی‌های مناسب برای ازبین‌بردن توده‌های بدخیم و یا خوش‌خیم موجود در زانو است.

داروها برای مدیریت و درمان بی‌حسی زانو

برای درمان بی‌حس شدن زانو داروهای مختلفی وجود دارد که بر حسب شرایط بیمار می‌تواند زیر نظر پزشک متخصص خود بهترین و مناسب‌ترین نوع دارو را مصرف کند. داروهای تجویز شده برای درمان بی‌حسی زانو نقش مؤثری جهت کاهش و کنترل درد و کاهش التهابات عضلات زانو دارند. همچنین برخی از داروها منجر به بهبود عملکرد عصبی شده و برای کسانی مناسب هستند که به دلیل ضعف عصب عضلات زانو با این مشکل مواجه شده‌اند. به‌طورکلی داروهای مناسب و موجود برای درمان بی‌حسی زانو شامل داروهای ضددرد، داروهای غیراستروئیدی، داروهای ضدالتهاب و داروها و بهبوددهنده‌های عصبی جهت کنترل عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند.

فیزیوتراپی برای بی‌حسی زانو

یکی از روش‌های مناسب و ایده‌آل برای درمان بی‌حسی زانو فیزیوتراپی است. تمرینات و حرکات فیزیوتراپی منجر به افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات زانو شده و استحکام و استقامت عضلات زانو را بهبود می‌بخشند؛ بنابراین کسانی که می‌خواهند مشکل بی‌حسی زانوهای خود را درمان کرده و علائم این بیماری را از بین ببرند، می‌توانند زیر نظر پزشک متخصص خود به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرده و اقدام به انجام تمرینات فیزیوتراپی کنند.

درمان عامل اصلی بی‌حسی زانو

بی‌حسی زانو دلایل مختلفی دارد و برای درمان این عارضه ابتدا باید علت اصلی بروز این مشکل مشخص شود. به‌عبارت‌دیگر بی‌حسی زانو به دلایل مختلفی نظیر بیماری دیابت، تروما، عفونت رخ می‌دهد و برای درمان مناسب و کاربردی ابتدا باید عامل اصلی این بیماری‌های مزمن درمان شود.

به‌عنوان‌مثال اگر عامل اصلی بی‌حسی زانو بیماری دیابت است، قبل اقدام برای درمان، باید قند خون بیمار کنترل شود. همچنین درصورتی‌که علت بی‌حسی عفونت باشد، بیمار باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند تا عفونت از بین برود و سپس درمان مناسب برای رفع بی‌حسی زانو را دریافت کند.

گاهی نیز علت بی‌حسی از بیماری‌های مزمن نظیر آرتریت روماتوئید ناشی می‌شود که در چنین شرایطی باید درمان دارویی شروع شود و یا آنکه زانو توسط پزشک متخصص حاذق تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درمان‌های خانگی بی‌حسی زانو

برای درمان بی‌حسی زانو علاوه بر روش‌های درمانی راهکارهای دیگری نیز وجود دارد و کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، می‌توانند در کنار درمان‌های دیگر از روش‌های خانگی مفید و مؤثر برای این منظور نیز بهره ببرند.

به‌عنوان‌مثال کسانی که به علت فشارهای عصبی در معرض بی‌حسی زانو قرار می‌گیرند، با کمی استراحت می‌توانند، شرایط زانوهای خود را بهبود ببخشند. همچنین مواد غذایی سرشار از فیبر نظیر میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار داده و از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنند.

مصرف زیاد نمک و افزایش وزن نیز از جمله عوامل تشدیدکننده بی‌حسی زانو هستند و برای کاهش ناراحتی‌ها و علائم این عارضه باید مصرف نمک را محدود کرده و وزن خود را کاهش داد. کاهش مصرف سیگار و الکل و همچنین حفظ بهداشت فردی نیز از دیگر نکات توصیه شده برای درمان بی‌حسی زانو و پیشگیری از ابتلا به این عارضه هستند. دیگر راهکارهای خانگی مؤثر برای درمان بی‌حسی زانو شامل موارد زیر است.

بالا نگه‌داشتن زانو

بالا نگه‌داشتن زانو یکی دیگر از روش­های درمان بی حس‌شدن زانو محسوب می­شود که علاوه بر بهبود خون‌رسانی به زانوها، موجب تقویت عضلات پا می‌شود و مفصل زانو تحت حمایت بیشتری قرار می‌گیرد. برای بالا نگه‌داشتن زانوها ابتدا باید به پشت دراز کشید و پاها را روی زمین دراز کرد.

سپس پای راست را به‌اندازه ۱۵ سانتی‌متر بلند کرده و ماهیچه‌های آن را منقبض نمود. شکمی نیز باید سفت شود تا از این طریق بدن استقامت بیشتری را پیدا کند. این حرکت را باید تا ۵ بار برای هر کدام از پاها تکرار کرد. ناگفته نماند که این ورزش علاوه بر تقویت زانوها برای تقویت چهار سر ران نیز می‌تواند مفید باشد.

ماساژدادن زانو برای رفع بی‌حسی

یکی دیگر از درمان‌های بی‌نظیر و درعین‌حال ساده برای درمان بی‌حسی زانوها ماساژدادن پاها است. ماساژ زانوها از تحلیل عضلات زانو و همچنین گزگز شدن زانوها جلوگیری می‌کند. البته برای دریافت درمان مؤثر، ماساژ پا باید توسط متخصصان ماهر و همچنین فیزیوتراپ انجام شود. البته کسانی که فرصت مراجعه به مراکز فیزیوتراپی را ندارند می‌توانند از دستگاه‌های ماساژور مدرن و به‌روز برای این منظور استفاده کنند.

استفاده از زردچوبه برای بی‌حسی زانو

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی و مؤثر برای کاهش بی‌حسی زانو و همچنین زانودرد استفاده از زردچوبه است. زیرا زردچوبه حاوی کورکومین بوده و این ماده شیمیایی موجود در زردچوبه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.

ازاین‌رو استفاده از زردچوبه علاوه بر رفع بی‌حسی زانوها برای درمان زانودرد نیز بسیار مؤثر و کمک‌کننده است. زردچوبه می‌تواند علاوه بر موارد فوق برای درمان و همچنین جلوگیری از پیشرفت روماتیسم مفاصل نیز مؤثر واقع شود.

برای استفاده از زردچوبه جهت رفع بی‌حسی و زانودرد باید نصف قاشق غذاخوری از زردچوبه و زنجبیل را داخل یک فنجان آب ریخته و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت قرارداد. سپس محلول به‌دست‌آمده را صاف‌کرده و با عسل میل کرد. همچنین می‌توان جوشانده زردچوبه را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و روزی یک‌بار از آن مصرف کرد.

استفاده از زنجبیل برای بی‌حسی زانو

دیگر درمان خانگی مؤثر برای بی‌حسی زانو زنجبیل است. زیرا زنجبیل نیز همانند زردچوبه حاوی مواد ضدالتهابی بوده و می‌تواند برای کاهش تورم و بی‌حسی زانو مؤثر واقع شود.

برای استفاده از گیاه زنجبیل جهت درمان زانودرد باید، یک‌تکه کوچک زنجبیل را به داخل یک فنجان آب انداخت و اجاره داد زنجبیل به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب بجوشد. آنگاه جوشانده را صاف‌کرده و مقدار کمی آب‌لیموی تازه و عسل به آن افزود. سپس روزی ۳ فنجان کوچک از آن میل کرد.

ورزش‌های خاص برای درمان بی‌حسی زانو

انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های خاص نیز از دیگر راهکارهای مؤثر برای درمان عارضه بی‌حسی زانو محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال آن دسته از افرادی که در طول هفته حداقل دو ساعت اقدام به انجام فعالیت‌های هوازی می‌کنند، نسبت به دیگر افراد کمتر در معرض بی‌حسی زانو قرار دارند. شما می­توانید با استفاده از خدمات بنیاد سلامت دکتر حوصله، به خوبی با روش­های درمان بی­حس­شدن زانو آشنا شوید.

به‌طورکلی ورزش‌کردن تأثیر بسیار مؤثری روی بهبود بی‌حسی پاها دارد. زیرا ورزش‌کردن منجر به بهبود و افزایش گردش خون در پاها و کاهش درد و تورم پاها می‌شود و همچنین گرفتگی عضلات را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که پزشکان به افراد مبتلا به دیابت دارند، انجام پیوسته ورزش است. زیرا انجام ورزش‌های مستمر علاوه بر کنترل بیماری آنها از آسیب‌های مغزی و عصبی و فشارهای ناشی از دیابت بر روی عضلات پا جلوگیری می‌کند.

ناگفته نماند که دریافت درمان مؤثر برای بیماری بی‌حسی زانو از طریق ورزش باید زیر نظر پزشک معالج انجام شود و فرد در هنگام ورزش لباس راحت و کفش‌های طبی بپوشد. زیرا در این صورت اعصاب عضلات پا در معرض فشار قرار گرفته و در نتیجه بی‌حسی زانوها تشدید می‌شود.

کشش ساق پا

کشش ساق پا نیز جزو حرکات ورزشی مؤثر برای درمان بی‌حسی زانو محسوب می‌شود و با انجام روی ۱۰ بار این حرکت کششی می‌توان عضلات زانو را تقویت کرده و بی‌حسی زانوها را بهبود بخشید.

ورزش‌های هوازی

انجام ورزش‌های هوازی نظیر شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نقش بسیار مؤثری در بهبود گردش خون دارد و به همین دلیل یکی از بهترین راهکارها برای رفع بی‌حسی زانوها و تقویت آنها انجام این قبیل ورزش‌ها است.

شنا

شنا یکی از بهترین ورزش‌ها محسوب می‌شود و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. ازاین‌رو کسانی که از بی‌حسی زانو رنج می‌برند، می‌توانند هفته ۲ الی ۳ برای شنا به استخر بروند.

دوچرخه‌سواری

دیگر ورزش مؤثر برای درمان بی‌حسی زانو، دوچرخه‌سواری است. زیرا دوچرخه‌سواری نیز منجر به تقویت عضلات زانو می‌شود و با هفته‌ای چند ساعت دوچرخه‌سواری می‌توان بدنی سالم‌تر و زانوهای مستحکم‌تری داشت.

پیاده‌روی

دیگر ورزش مناسب برای تقویت عضلات زانو و بهبود بی‌حسی زانوها پیاده‌روی است. روزی نیم ساعت پیاده‌روی نقش بسیار مؤثری جهت حفظ سلامتی بدن دارد و افرادی که حداقل روزی نیم ساعت پیاده‌روی می‌کنند از شر بسیاری از بیماری‌ها نظیر بی‌حسی زانوها در امان می‌مانند.

نتیجه­ گیری

برای درمان بی حس‌شدن زانو روش­های متفاوتی وجود دارند که به‌عنوان برخی از آنها می­توان به انجام انواع ورزش­های زانو و حرکات اصلاحی اشاره کرد. دقت داشته باشید که این حرکات باید حتماً تحت‌نظر پزشک متخصص انجام شوند تا بتوانید به نتیجه خوبی از انجام آنها دست پیدا کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =