نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی چیست؟ علتها و جلوگیری

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی در حالتی رخ می دهد که غضروف کشکک زانو افراد تحلیل برود و در نتیجه آن، اصطکاک بین دو استخوان درشت¬نی و ران افزایش پیدا می کند. این آسیب بیشتر در بین نوجوانان، میانسالان یا ورزشکاران حرفه ای دیده می شود.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نرمی کشکک زانو در حالتی رخ می­دهد که غضروف کشکک، دچار فرسایش یا ساییدگی شود؛ همچنین در برخی از موارد ممکن است که این غضروف به صورت کامل از بین رفته باشد. نرمی کشکک زانو که به نام کندرومالاسی نیز شناخته می­شود؛ بیشتر در بین ورزشکاران حرفه­ای شایع است.

البته در سایر افراد نیز این عارضه به علت­های مختلفیر رخ می­دهد. می­توان گفت که نرمی کشکک زانو، صرفا برای گروه سنی خاصی نیست و افراد مختلف از جوانان تا میانسالان و سالمندان، ممکن است در شرایط مختلف با این آسیب روبه­رو شوند. در ادامه، به بررسی علت­های رخ دادن این عارضه و عوامل موثر در پیشگیری از نرمی کشکک زانو می­پردازیم:

علت بروز نرمی کشکک زانو چیست؟

باید بدانید که نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. این عارضه در ورزشکاران حرفه­ای به علت انجام بیش از حد برخی از حرکات ورزشی، بیشتر از سایر افراد دیده می­شود؛ اما باید توجه داشته باشید که این موضوع به عنوان تنها علت رخ دادن نرمی کشکک زانو محسوب نمی­شود و عوامل دیگری نیز ممکن است در نهایت منجر به نرمی کشکک زانو شوند.

ضعف عضلات چهارسر ران و همسترینگ را می­توان به عنوان یکی از شایع­­ترین دلایل ایجاد نرمی در کشکک زانو در نظر گرفت. همچنین برخی از افراد در صورت تصادف یا اصابت ضربه شدید به زانو با این عارضه روبه­رو می­شوند. البته باید بدانید که تعدادی از بیماری­های ژنتیکی نیز ممکن است در نرمی کشکک زانو تاثیرگذار باشند. به طور مثال، هم­تراز نبودن زانو و عدم وجود تعادل در بین عضلات دورکننده و نزدیک­کننده ران را می­توان به عنوان برخی از این بیماری­های ژنتیکی بیان کرد.

همچنین انجام تعدادی از ورزش­ها به صورت مکرر نیز ممکن است افراد را با عارضه نرمی کشکک زانو مواجه کند. البته در برخی از موارد نیز تنها یک یا چند بار انجام این ورزش­ها نیز منجر به کندرومالاسی زانو شده است. اسکی و دومیدانی را می­توان به عنوان مثال­هایی برای ورزش­هایی که ممکن است منجر به نرمی کشکک زانو شوند؛ در نظر گرفت.

علائم نرمی کشکک زانو چیست؟

بسیاری از افراد که دچار نرمی کشکک زانو شده­اند؛ با شکایت از درد در این ناحیه و قفل شدن زانو در هنگام حرکت به پزشک متخصص مراجعه می­کنند. تشخیص این آسیب باید با گرفتن شرح حال کامل از بیمار و بررسی عکس­های MRI انجام شود تا پزشک بتواند مسیر خوبی برای درمان کشکک زانو را تشخیص دهد. شنیدن صدای تق­تق هنگام خم کردن زانو یا در حین حرکت را نیز می­توان به عنوان برخی دیگر از علائم کندرومالاسی کشکک زانو در نظر گرفت.

این درد ممکن است در ابتدا آسیب دیدن کشکک زانو حس نشود. بسیاری از افراد پس از مدتی انجام فعالیت­های روزمره، متوجه درد زانو خود می­شوند. انجام فعالیت­های ورزشی سنگین، اصابت ضربه به زانو و ایستادن طولانی مدت نیز ممکن است منجر به حس کردن این درد شوند.

تشخیص و درجه­بندی کندرومالاسی کشکک زانو

آسیب غضروف کشکک زانو و نرم شدن آن در درجات مختلفی صورت می­گیرد که این درجه­بندی با میزان آسیب ارتباط مستقیم دارد. این درجه­بندی به پزشک متخصص کمک می­کند تا بتواند بهتر برای مسیر درمان بیمار تصمیم بگیرد. یکی از ابتدایی­ترین گام­هایی که پزشک برای تشخیص میزان آسیب انجام می­دهد؛ بررسی نقاط دردناک زانو است. یکی دیگر از موارد تشخیص کندرومالاسی زانو، هم­راستا نبودن ران و زانو بیمار محسوب می­شود که با عکس رادیوگرافی قابل تشخیص است.

نرمی کشکک زانو یا همان کندرومالاسی با توجه به میزان آسیب، در درجات مختلفی تقسیم می­شود که هر یک از آنها با توجه به شرایطی که دارند؛ به نوع خاصی از درمان احتیاج خواهند داشت. به صورت کلی، کندرومالاسی زانو در چهار درجه تقسیم­بندی می­شود که تشخیص این درجه­بندی­ها، تنها بر اساس عکس MRI یا رادیوگرافی امکان­پذیر است. در ادامه، به بررسی هر یک از این چهار مورد می­پردازیم.

درجه­بندی نرمی کشکک زانو

در مرحله اول نرمی کشکک زانو، تنها غضروف این محل دچار آسیب می­شود و این آسیب، هنوز به بافت­های مرتبط با این ناحیه وارد نشده است. در صورتی که در عکس MRI مشخص شود که بافت آسیب­های جزئی دارد؛ نرمی کشکک زانو بیمار در درجه دوم قرار می­گیرد. در درجه سوم این آسیب علاوه بر نرم شدن غضروف کشکک زانو، بافت­های مرتبط نیز به صورت کامل از بین رفته­اند. در مرحله چهارم، آسیب به شدیدترین حالت خود می­رسد. در این مرحله، بخش بسیار زیادی از غضروف زانو از بین می­رود و استخوان­های درشت­نی و ران نیز در معرض آسیب قرار می­گیرند.

گزینه­های درمانی و درمان قطعی نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو در شرایطی ایجاد می­شود که غضروف این ناحیه دچار آسیب شده باشد. درمان این عارضه به این منظور صورت می­گیرد که از آسیب­های بیشتر به غضروف و استخوان­های مرتبط با زانو جلوگیری به عمل آید. برای درمان نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی، روش­های مختلفی وجود دارند که پزشک باید با توجه به درجه­بندی میزان آسیب، بهترین روش را برای درمان این عارضه انتخاب کند.

در مراحل اولیه این آسیب، فرد می­تواند شرایط بهبود را با استراحت برای خود فراهم کند. استراحت به مدت چند روز و کاهش فعالیت­های سنگین روزمره یا فعالیت­های ورزشی می­توانند تاثیر خوبی برای بهبود نرمی کشکک زانو داشته باشند. در برخی از موارد نیز پزشک با تجویز تعدادی داروهای ضد التهاب، به بهبود فرآیند درمان کمک می­کند.

در درجه­بندی­های بالاتر نرمی کشکک زانو، فرد نمی­تواند تنها با مدتی استراحت و پرهیز از فعالیت­های سنگین شرایط بهبود کشکک زانو خود را فراهم کند. در این شرایط، پزشک ممکن است تشخیص نیاز به عمل جراحی یا آرتروسکوپی زانو بدهد که یک روش غیرتهاجمی برای بررسی شرایط داخل مفصل زانو محسوب می­شود. همچنین روش­های دیگری نیز برای بهبود آسیب کشکک زانو وجود دارند.

فیزیوتراپی (درمان غیرجراحی و بدون تهاجم)

جلسات فیزیوتراپی به افراد کمک می­کنند تا بتوانند شرایط خوبی برای بهبود آسیب مفصل زانو خود فراهم آورند و عضلات مرتبط با این ناحیه را تقویت کنند. فیزیوتراپی علاوه بر تقویت عضلات همسترینگ و چهار سر ران، منجر به برقراری تعادل و هم­تراز شدن زانو نیز می­شود و به همین علت می­تواند علاوه بر بهبود نرمی کشکک زانو، از دیگر آسیب­های مرتبط نیز جلوگیری کند. حفظ و تقویت توده عضلانی نیز از دیگر اهداف جلسات فیزیوتراپی برای درمان نرمی کشکک زانو محسوب می­شوند.

جراحی برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو

جراحی کشکک زانو برای هم­تراز کردن مفاصل نیز یکی دیگر از روش­هایی است که برای درمان نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی مورد استفاده قرار می­گیرد. این نوع جراحی به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای درمان کندرومالاسی شناخته می­شود که در آن، یک دوربین بسیار کوچک از طریق ایجاد شکافی در محل کشکک زانو وارد این مفصل می­شود تا پزشک بتواند به خوبی محل آسیب را تشخیص دهد و برای ترمیم بافت اقدام کند.

روش­های گوناگونی برای درمان آسیب غضروف کشکک زانو و نرم شدن آن وجود دارند که یکی از آنها، پیوند غضروف است. در این روش، پزشک جراح به توجه به میزان آسیب می­تواند بخشی از غضروف زانو را جایگزین کند تا فرد بتواند دوباره تعادل عضلانی و هم­تراز بودن زانو و کشکک را تجربه نماید. همچنین در موارد آسیب شدید که منجر به از بین رفتن تمام غضروف می­شوند؛ پزشک این امکان را دارد که تمام غضروف کشکک زانو را جایگزین کند.

چه افرادی بیشتر در معرض نرمی کشکک زانو هستند؟

می­توان گفت که نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی تنها برای گروه سنی خاصی نیست و افراد مختلف ممکن است به دلایل گوناگون با این آسیب مواجه شوند. هرچند رخ دادن این آسیب دلایل متفاوتی دارد؛ اما به صورت کلی می­توان گفت که جوانان و افراد میانسال بیشتر در معرض نرمی کشکک زانو قرار دارند. نوجوانان به علت قرار داشتن در سن رشد و میانسالان به علت تحلیل توده عضلانی، ممکن است بیشتر از دیگران با نرمی کشکک زانو مواجه شوند.

نکاتی که باید برای جلوگیری از نرمی کشکک زانو رعایت کرد

موارد بسیار زیادی وجود دارند که رعایت کردن آنها می­تواند از آسیب به کشکک زانو جلوگیری به عمل آورد تا فرد با مشکلاتی نظیر نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی روبه­رو نشود. یکی از مهم­ترین این موارد، جلوگیری از اعمال تنش­های شدید بر کشکک زانو محسوب می­شود. اگر ورزش را به صورت حرفه­ای دنبال می­کنید یا در فعالیت­های روزمره خود، فشار شدیدی به زانو شما وارد می­شود؛ می­توانید با استفاده از زانوبندهای مناسب، از اعمال تنش شدید بر زانو خود جلوگیری کند تا به غضروف زانو آسیبی وارد نشود.

یکی از نکاتی که می­تواند به شما کمک کند تا از شدت تنش­های ایجاد شده روی زانو بکاهید؛ استفاده از کفش­هایی است که کفی­های مناسب دارند. پوشیدن این کفش­ها هنگام انجام فعالیت­های روزمره و انجام حرکات ورزشی می­تواند شرایطی برای شما ایجاد کند تا از نیروهای منفی که بر زانو اعمال می­شوند؛ بکاهید و همچنین کشکک زانو شما نیز در معرض آسیب­های نظیر نرم شدن کشکک قرار نگیرد.

تعادل عضلانی یکی از مهم­ترین مسائلی است که می­تواند در جلوگیری از نرمی کشکک زانو تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. شما باید با تقویت عضلات مرتبط با زانو که شامل عضلات همسترینگ و چهار سر ران می­شوند؛ شرایطی فراهم کنید تا غضروف زانو شما در معرض آسیب قرار نگیرد. تقویت این عضلات همچنین به شما کمک می­کند تا از بروز آسیب­های دیگر به زانو نیز جلوگیری کنید.

داشتن تغذیه سالم نیز از دیگر مواردی است که شما باید برای جلوگیری از نرم شدن کشکک زانو رعایت کنید. اضافه وزن را می­توان به عنوان یکی از عواملی در نظر گرفت که فشار شدیدی روی زانو فرد ایجاد می­کنند و فرد را در معرض آسیب­های شدید قرار می­دهند. مصرف میوه و سبزیجات به میزان لازم، داشتن روتین ورزشی منظم و کاهش مصرف مواد خوراکی مضر که چربی و قند بالایی دارند؛ می­توانند به شما کمک کنند تا وزن خود را در محدوده مشخصی حفظ کنید.

سوالات متداول:

1)آیا نرمی کشکک زانو خطرناک است؟

خیر؛ اما نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی باید در سریع­ترین زمان ممکن درمان شود تا از بروز آسیب­های بیشتر به سایر استخوان­ها و رباط­های مرتبط با این کشکک جلوگیری به عمل آید.

2)آیا نرمی کشکک زانو درمان قطعی دارد؟

نرمی کشکک زانو را می­توان با انجام روش­های مختلفی نظیر جراحی و آرتروسکوپی درمان کرد. همچنین استراحت و استفاده داروهای ضد التهاب نیز برای درمان درجات پایین این آسیب مورد استفاده قرار می­گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =