درمان دیسک کمر در منزل

 درمان دیسک کمر در منزل

 دیسک کمر یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بسیاری از افراد را درگیر کند. روش‌های متنوع زیادی برای بهبود این عارضه وجود دارند که یکی از بهترین آنها، انجام حرکات اصلاحی به شمار می‌رود. شما می‌تواند با انجام این حرکات تحت‌نظر پزشک، حتی در منزل نیز به بهبود دیسک کمر خود بپردازید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

درمان دیسک کمر به روش خانگی برای کاهش دردهای ناشی از این عارضه می‌تواند بسیار مؤثر و کمک‌کننده باشد. متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دردهای ناشی از دیسک کمر فقط با استفاده از عمل جراحی قابل‌درمان هستند و افراد مبتلا به این مشکل فقط از طریق عمل جراحی می‌توانند، بهبود پیدا کنند؛ اما باید گفت که دردهای دیسک کمر با یک سری روش‌های خانگی نیز برطرف می‌شود.

برای درمان دیسک کمر در خانه راهکارهای مختلفی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال انجام برخی از حرکات ورزشی و حتی استراحت برای بهبود دردهای دیسک کمر بسیار مؤثر است.

بنابراین در اکثر موارد، افراد مبتلا به دیسک کمر با استراحت در منزل می‌توانند از شر دردهای ناشی از این عارضه رها شوند. در ادامه مطلب راهکارهای مؤثر برای درمان دیسک کمر در منزل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 روش‌های تسکین درد دیسک کمر در خانه

برای درمان دیسک کمر به روش خانگی و کاهش دردهای ناشی از این عارضه از روش‌های مختلفی می‌توان بهره برد که بهترین و مؤثرترین آنها شامل موارد زیر هستند. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به بنیاد سلامت دکتر حوصله، از بهترین روش برای بهبود دیسک کمر خود در منزل آگاه شوید.

 استراحت‌کردن

استراحت‌کردن یکی از مؤثرترین راهکارهای موجود برای درمان دیسک کمر به روش خانگی محسوب می‌شود. منتهی برای بهره‌بردن از این روش نباید در یک حالت به مدت طولانی قرار گرفت. معمولاً افراد مبتلا به دیسک کمر باید در زمان استراحت به‌صورت جنینی و یا به‌عبارت‌دیگر به پهلو روی تخت دراز بکشند و استراحت کنند.

البته خوابیدن روی تخت به‌صورت طاق‌باز نیز برای افراد مبتلا به دیسک کمر بلامانع است. منتهی در این حالت برای چسباندن کامل کمر به تشک روی تخت باید یک بالش کوچک را زیر زانوها قرار داد.

افراد مبتلا به دیسک کمر در حین استراحت‌کردن باید یک تشک سفت روی تخت خود پهن کنند. زیرا استفاده از تشک نرم باعث می‌شود که بیمار به طور کامل در داخل تشک قرار بگیرد. شرایط فوق منجر به تشدید ناراحتی و درد در بیمار می‌شود.

افرادی که عادت دارند به پشت بخوابند و همچنین به دیسک کمر نیز مبتلا هستند، باید در هنگام استراحت از چند بالش استفاده کنند. همچنین جهت پوشش گودی کمر خود باید یک کوسن کوچک را در داخل گودی کمر قرار دهند.

البته جهت چسباندن کامل کمر به تخت لازم است که در زیر زانوهای خود نیز یک بالش کوچک بگذارند. روش فوق برای افراد مبتلا به آرتروز لگن نیز مؤثر بوده و می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز لگن را در آنها بهبود ببخشد.

 قدم‌زدن و راه‌رفتن

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای درمان دیسک کمر در منزل راه‌رفتن و قدم‌زدن است. برخلاف تصور افراد مبتلا به دیسک کمر نیز می‌توانند از طریق راه‌رفتن و قدم‌زدن دردهای ناشی از فتق دیسک کمر خود را بهبود ببخشند.

منتهی باید بااحساس درد در ناحیه کمر قدم‌زدن و راه‌رفتن را متوقف کرد. به‌طورکلی افراد مبتلا به دیسک کمر می‌توانند هر دو الی سه ساعت یک‌بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی یک سطح صاف پیاده‌روی کنند.

باید متذکر شد که پیاده‌روی در سطوح پله‌دار و شیب‌دار فشار به ناحیه کمر را بیشتر می‌کند و موجب تشدید بیماری و درد در افراد مبتلا به دیسک کمر می‌شود.

طول مسافت پیاده‌روی بستگی به نوع دیسک و شرایط بدنی هر فرد دارد. اما به‌طورکلی تمامی افراد مبتلا به دیسک کمر متناسب با نکات ذکر شده می‌توانند با استفاده از راه‌رفتن و قدم‌زدن از شر دردهای ناشی از پارگی دیسک‌های کمر در امان باشند.

 مصرف مسکن

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای درمان دیسک کمر و کاهش دردهای ناشی از این امر مصرف مسکن است. نکته مهمی که تمامی افراد مبتلا به دیسک کمر برای مصرف مسکن باید در نظر داشته باشند مصرف دارو زیر نظر پزشک متخصص است.

در واقع پزشک با بررسی شرایط بدنی هر فرد و همچنین نوع دیسک داروی خاصی را برای او تجویز می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان برای درمان و تسکین دردهای کمر خود از داروهایی که پزشک برای افراد دیگر تجویز کرده استفاده نمود.

دیگر نکته مهم برای این منظور مصرف دارو با برنامه و در یک زمان‌بندی منظم و مشخص است. به‌عبارت‌دیگر افراد مبتلا به دیسک کمر نباید فقط در هنگام شروع درد به سراغ مصرف دارو بروند. بلکه باید دقیقاً متناسب با آن چیزی که پزشک برایشان تجویز کرده است داروها را سروقت و در یک برنامه زمانی مشخص مصرف کنند.

 خواب کافی

خواب کافی روی سلامت کل بدن تأثیر می‌گذارد. افرادی که در طول شبانه‌روز کمتر از ۷ ساعت استراحت می‌کنند، در معرض بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرند. داشتن خواب کافی باعث کنترل هورمون استرس شده و همچنین وزن بدن را در یک حالت نرمال نگه می‌دارد.

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از افراد دچار دیسک کمر می‌شوند، فشارهای ناشی از وزن بالا است؛ بنابراین افراد بالغ با ۷ الی ۹ ساعت استراحت در طول روز می‌توانند وزن خود را کنترل کرده و از این طریق بدنی سالم‌تر و سرحال‌تر داشته باشند.

 گرم‌کردن و سردکردن بدن

دیگر درمان دیسک کمر در خانه سردکردن و گرم‌کردن بدن به‌صورت متوالی است. زیرا گرم‌کردن و سردکردن متوالی بدن تا حدود زیادی دردها مختلف مخصوصاً دردهای ناشی از دیسک کمر را کم می‌کند.

 مدیتیشن

در مدیتیشن می‌توان به‌صورت کاملاً طبیعی روی تنفس خود متمرکز شد؛ بنابراین از این طریق می‌توان دردهای مختلف مخصوصاً درد ناشی از دیسک کمر را کاهش داد و یا به‌طورکلی از بین برد.

 ماساژ، طب سوزنی و روغن طبیعی

دیگر راهکار موجود برای درمان دیسک کمر در منزل ماساژ طب سوزنی و استفاده از روغن طبیعی است. البته کسانی که می‌خواهند از این طریق دردهای ناشی از دیسک کمر خود را بهبود ببخشند باید مراحل درمان از طریق ماساژ و طب سوزنی را به‌صورت منظم تکرار کنند.

همچنین برای دریافت درمان مؤثر باید به کسانی مراجعه نمایند که دراین‌رابطه دارای تخصص و تجربه قابل‌قبولی هستند. در این روش‌ها به نقاط مختلف بدن فشار اعمال می‌شود و در نتیجه دردهای مزمن به دلیل اعمال فشار از بین می‌روند.

 آب‌درمانی

آب‌درمانی نیز یک نوع درمان دیسک کمر در خانه محسوب می‌شود و با استفاده از این روش می‌توان دردهای ناشی از پارگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی را تا حدود زیادی تسکین داد. برای این منظور باید حداقل هفته‌ای یک‌بار به استخر رفته و در آب شروع به راه‌رفتن کرد.

 رژیم غذایی ضدالتهاب

یکی از مؤثرترین روش‌های موجود برای درمان دیسک کمر در منزل استفاده از غذاهای ضدالتهاب است. التهاب بدن موجب ضعیف‌شدن مفاصل استخوان‌ها و ماهیچه‌های بدن می‌شود. برای جلوگیری از التهاب بدن حتماً باید در طول روز به‌اندازه کافی آب نوشید و همچنین از یک رژیم غذایی سالم بهره برد. همچنین باید مواد غذایی ضدالتهاب نظیر زردچوبه را نیز در برنامه غذایی روزانه خود قرار داد.

 رژیم غذایی ضدالتهاب شامل چه مواردی است؟

مواد غذایی ضدالتهاب شامل موارد مختلفی نظیر زردچوبه و سبزی‌ها برگ سبز مثل آووکادو هستند. به‌عنوان‌مثال برای درمان و کاهش التهابات و همچنین جلوگیری از افزایش التهاب بدن باید در طول روز حداقل دو بار از آووکادو استفاده کرد.

روغن‌زیتون، روغن نارگیل و دیگر چربی‌های سالم و غیراشباع نظیر چربی‌های حاصل از مغز بادام و گردو نیز برای جلوگیری از افزایش التهابات بدن بسیار مفید و مؤثر هستند. علاوه بر موارد نام‌برده مواد غذایی تخمیر شده نظیر پروبیوتیک‌ها و چربی‌های بدون پروتئین نظیر سویا، گوشت گاو، ماهی‌های آزاد و گوشت گوسفند نیز جزو مواد غذایی ضدالتهاب محسوب می‌شوند.

 کاهش درد دیسک کمر با ماساژدرمانی چگونه است؟

تجربه ثابت کرده است که ماساژدرمانی تأثیر بسیار زیادی در کاهش درد بدن دارد. به همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان یک روش خانگی بسیار مؤثر و کارآمد برای درمان دردهای ناشی از دیسک کمر یاد کرد.

برای بهره‌بردن از این روش باید ابتدا نقطه‌ای که درد دارد را شناسایی کرده و سپس وسیله مخصوص ماساژ یا انگشت خود را روی آن نقطه قرار داد. سپس به مدت یک الی دو دقیقه روی نقطه موردنظر به‌صورت ثابت فشار اعمال کرد.

با اعمال فشار ثابت و ماساژ نقاط مختلف کمردردهای موجود در این قسمت از بدن تا حدود زیادی از بین می‌روند. البته ناگفته نماند که ماساژدرمانی باید حتماً تحت‌نظر یک فیزیوتراپیست یا یک شخص متخصص در حوزه ماساژ انجام شود.

همچنین قبل از اقدام به ماساژدرمانی باید با پزشک خود نیز دراین‌رابطه مشورت نموده و ماساژدرمانی را زیر نظر پزشک شروع کرد. متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل خوددرمانی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دیسک‌های کمر خود وارد می‌کنند.

به‌نحوی‌که حتی برخی تا مرز فلج شدن پیش می‌روند. ازاین‌رو باید گفت که ماساژدرمانی علی‌رغم تمامی مزایایی که برای درمان دیسک کمر به همراه دارد، نباید به‌صورت خودسرانه انجام شود. بلکه این روش درمانی حتماً باید زیر نظر یک پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات صورت بگیرد.

 کاهش درد دیسک کمر با کمربند طبی

استفاده از کمربند طبی برای درمان دیسک کمر در منزل بسیار مؤثر است. به‌عبارت‌دیگر برای تسکین دردهای ناشی از پارگی دیسک کمر می‌توان به سراغ کمربندهای طبی نیز رفت. منتهی باید متذکر شد که کمربندهای طبی نیز دارای انواع مختلفی هستند و باید برای انتخاب نوع مناسب از پزشک متخصص فعال در این حوزه کمک گرفت.

به‌عبارت‌دیگر هر فرد باید بر اساس شرایط بدنی و نوع دیسک کمر خود کمربند طبی خاصی را استفاده کند. این کمربندها به طور کامل قسمت پایین کمر را دربرگرفته و به آن می‌چسبند. به همین دلیل استفاده از آنها در سرکار و همچنین در حین رانندگی می‌تواند برای تسکین دردهای کمر مؤثر واقع شود.

 نتیجه‌گیری

درمان دیسک کمر به روش خانگی تا حدود زیادی در تسکین دردهای ناشی از این عارضه مؤثر است. به‌عبارت‌دیگر افراد مبتلا به دیسک کمر می‌توانند با استفاده از درمان‌های غیرجراحی و خانگی تا حدود زیادی از شر دردهای ناشی از دیسک کمر در امان بمانند. منتهی نکته مهمی که باید در انتهای مطلب حتماً به آن اشاره شود، این است که روش‌های نام‌برده فقط منجر به تسکین دردهای ناشی از دیسک کمر می‌شوند و این عارضه را به طور کامل درمان نمی‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =