حرکات ورزشی ممنوع

حرکات ورزشی ممنوع که برای دیسک کمر ضرر دارد.

 برخی از حرکات در بدن‌سازی برای افرادی که به مشکل دیسک کمر مبتلا هستند؛ به‌عنوان حرکات ممنوعه شناخته می‌شوند. این افراد باید توجه داشته باشند که حتماً برنامه ورزشی خود را باتوجه‌به مشکل دیسک کمر خود دریافت کنند و حرکاتی که برای کمر آنها ایجاد مشکل کند را انجام ندهند تا به‌صورت ناخواسته منجر به بدتر شدن دیسک کمر خود نشوند.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انجام حرکات ممنوع بدنسازی برای دیسک کمر بسیار مضر است و افراد مبتلا باید از انجام این دسته از حرکات ورزشی خودداری کنند.

حرکات ممنوعه در بدنسازی برای دیسک کمر شامل موارد مختلفی نظیر پرس سینه با هالتر، اسکوات، گود مورنینگ، دد لیفت با وزنه سنگین، جهش‌ها و پرش‌های ناگهانی، حرکات پیچشی شدید، دراز نشست، تمرینات کاردیو با ضربه شدید، با کمر خمیده بالا و پایین کردن وزنه، انجام تمرینات و حرکات سنگین به‌صورت بی‌وقفه و بدون استراحت و غیره هستند.

انجام حرکات نام‌برده دیسک‌های کمر را تحت‌فشار زیادی قرار می‌دهد. به همین دلیل انجام آنها وضعیت بیمار را بدتر می‌کند. ازاین‌رو کسانی که مبتلا به دیسک کمر هستند، باید به سراغ حرکات تقویتی که با وزنه سبک قابل‌انجام بوده و روی عضلات هسته‌ای متمرکز هستند بروند. در ادامه حرکات ممنوعه در بدنسازی برای دیسک کمر بررسی خواهد شد.

 حرکات ممنوعه در بدنسازی برای دیسک کمر

کسانی که مبتلا به دیسک کمر هستند، باید با حرکات ورزشی ممنوعه و مضر برای این عارضه آشنا شوند و حرکاتی که نباید زد را بشناسند. زیرا انجام فعالیت‌های بدنی مضر دیسک‌های کمر را در معرض آسیب‌های شدیدتری قرار داده و در نتیجه شرایط افراد مبتلا به این عارضه را وخیم‌تر می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به بنیاد سلامت دکتر حوصله، بهترین برنامه بدن‌سازی را برای بهبود دیسک کمر باتوجه‌به شرایط خود دریافت کنید.

به‌طورکلی افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند، باید به سراغ تمرینات تقویتی ملایم و کششی بروند. زیرا حرکات سبک به کمر آنها فشار کمتری را وارد می‌کند. همچنین لازم است که قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشی، با برنامه‌ریز و متخصص بدنسازی یا یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای مشورت کنند و زیر نظر آنها حرکات را انجام دهند. افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند باید از انجام یک سری حرکات بدنسازی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد اجتناب کنند.

 حرکت گود مورنینگ

حرکت گود مورنینگ یکی از حرکات ممنوعه بدنسازی برای دیسک کمر است. برای انجام این حرکت باید به‌صورت راست ایستاد و هالتر را روی شانه‌ها و دست‌ها را اندکی بازتر از عرض شانه روی هالتر قرار داد. هدف اصلی از انجام این حرکت تقویت عضلات همسترینگ، عضله باسن، عضله ساق پا و عضلات هسته مرکزی است.

 دد لیفت

انجام حرکت دد لیفت مخصوصاً با استفاده از وزنه‌های سنگین از جمله حرکات مضر برای افراد مبتلا به دیسک کمر محسوب می‌شود. پس کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، باید از انجام این حرکت خودداری کنند. حتی افراد سالم اگر در هنگام انجام این حرکت نتوانند کمر خود را به‌صورت صاف نگه دارند در معرض فشار و آسیب قرار خواهند گرفت.

ازآنجایی‌که افراد مبتلا به دیسک کمر در صاف نگه‌داشتن کمر خود دچار مشکل هستند، باید به‌طورجدی از انجام حرکت دد لیفت اجتناب کنند. زیرا در غیر این صورت دیسک‌های آنها تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرد. ازاین‌رو انجام این حرکت منجر به بروز مشکلات بیشتر و افزایش شدت بیماری در آنها می‌شود.

 اسکوات

حرکت اسکوات حرکتی است که باهدف تقویت ماهیچه‌های چهار سر ران انجام می‌شود. همچنین برای تقویت عضلات باسن، عضلات پشت، عضلات همسترینگ و عضلات شکم نیز یک ورزش مؤثر محسوب می‌شود.

از این حرکت همچنین می‌توان به‌عنوان یکی از حرکت‌های اصلی ورزش وزنه‌برداری قدرتی یاد کرد. منتهی آن دسته از افرادی که از دیسک کمر رنج می‌برند باید از انجام این حرکت خودداری کنند. زیرا انجام آن دیسک‌های کمر را تحت‌فشار قرار داده و به این ناحیه از بدن آسیب بیشتری را وارد می‌کند.

 حرکت دراز و نشست

یکی دیگر از حرکات ورزشی ممنوع که برای دیسک کمر ضرر دارد، دراز و نشست است. دراز نشست به‌منظور تقویت عضلات شکم انجام می‌شود. برای انجام این حرکت باید روی زمین نشسته و پاهای خود را دراز کرد.

سپس با دستان خود به سمت جلو رفته و دست‌ها را به پاها رساند. این حرکت برای آن دسته از افرادی که دچار مشکلات کمر نظیر فتق دیسک و کمردرد هستند و همچنین کسانی که ستون فقرات حساسی دارند ممنوع است.

زیرا می‌تواند مشکلات جسمانی آنها را شدیدتر کند. کسانی که مبتلا به دیسک کمر هستند، می‌توانند به‌جای دراز نشست برای تقویت عضلات شکم خود از حرکت کرانچ استفاده کنند.

 پرس سینه با هالتر

پرس سینه هالتر یکی از محبوب‌ترین حرکات برای علاقه‌مندان به ورزش وزنه‌برداری محسوب می‌شود. انجام این حرکت نقش مؤثری در تقویت عضلات سینه دارد. این حرکت نیز جزو حرکات ممنوعه برای افراد مبتلا به دیسک کمر محسوب می‌شود و انجام آن دیسک‌های کمر را در معرض آسیب‌های بیشتری قرار می‌دهد.

 خم‌شدن و رساندن دست به پنجه پا

خم‌شدن و رساندن دست به پنجه پا و همچنین خم‌شدن به جلو با استفاده از وزنه نیز جزو حرکات ممنوع بدنسازی برای دیسک کمر محسوب می‌شود. ازاین‌رو انجام این حرکت دیسک‌های کمر را تحت‌فشار زیادی قرار می‌دهد.

به همین دلیل کسانی که به دیسک کمر مبتلا هستند پس از انجام این حرکت در ناحیه کمر خود به‌شدت احساس درد می‌کنند. همچنین امکان دارد در حین انجام حرکت دیسک‌های کمر در معرض پارگی شدیدتر و در نتیجه آسیب‌های جدی‌تر قرار بگیرند.

 حرکات چرخشی

حرکات چرخشی و پیچشی شدید نیز جزو حرکات مضر برای افراد مبتلا به دیسک کمر به شمار می‌رود. این دسته از حرکات نیز دیسک‌های کمر را تحت‌تأثیر فشار زیادی قرار می‌دهند.

متأسفانه برخی از افراد مبتلا به دیسک کمر بدون درنظرگرفتن شرایط خاص خود حرکات پیچشی و کششی بدنسازی را با استفاده از وزنه‌های سنگین انجام می‌دهند. قابل‌توجه این دسته از افراد باید گفت که انجام حرکات پیچشی و کششی با استفاده از وزنه‌های سنگین موجب شدیدتر شدن بیماری آنها می‌شود.

ازاین‌رو پس از انجام این حرکات باید درد و ناراحتی زیادی را تحمل کنند. پرش‌ها و جهش‌های ناگهانی نیز دیسک‌های کمر را تحت‌تأثیر فشار بسیار زیادی قرار می‌دهند. پس افراد مبتلا به دیسک کمر باید از انجام این قبیل حرکات بدنسازی به‌طورجدی اجتناب کنند تا وضعیت کمر آنها در شرایط بدتر و حادتری قرار نگیرد.

 چگونه بدنسازی بر روی دیسک کمر اثر می‌گذارد؟

کسانی که دارای دیسک کمر هستند و یا آنکه مراحل اولیه ابتلا به آن را سپری می‌کنند، برای بهبود شرایط خود به ورزش نیاز دارند. زیرا حرکات ورزشی عضلات کمر را تقویت می‌کند و این امر شرایط بهتری را جهت تحمل وزن‌های بیشتر برای شخص مبتلا فراهم می‌کند.

از طرف دیگر ورزش‌کردن نقش مؤثری در تقویت عضلات و استخوان‌ها دارد. ازاین‌رو افراد مبتلا به دیسک کمر با انجام یک سری حرکات مناسب و استاندارد می‌توانند دیسک‌های ستون فقرات خود را تقویت کنند.

 آیا باوجود دیسک کمر می‌توانم بدنسازی کنم؟

در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که افراد مبتلا به دیسک کمر نیز می‌توانند ورزش‌ها و حرکات بدنسازی را انجام دهند. منتهی برای بهره‌بردن و استفاده از حرکات ورزش بدنسازی باید به سراغ وزنه‌های سبک و تمرینات تقویتی بروند. به‌عبارت‌دیگر این دسته از افراد می‌توانند با استفاده از وزنه‌های سبک و تمرینات تقویتی عضلات هسته‌ای خود را تقویت کنند و از این طریق شرایط دیسک‌های کمر خود را بهبود ببخشند.

به‌طورکلی با تقویت عضلات هسته‌ای، میزان انعطاف‌پذیری عضلات و دیسک‌های کمر افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال حرکات عضلات پایین کمر و عضلات شکم فشار روی دیسک‌ها را کمتر کرده پشتیبانی ستون فقرات را بهبود می‌بخشد.

باید متذکر شد که حرکات کششی ملایم بدنسازی، نظیر کشش پشت ران و کشش زانو به سینه برای دیسک کمر بسیار مفید و مؤثر هستند و موجب تقویت عضلات مرکزی می‌شوند. همچنین نسبت به دیگر ورزش‌ها و حرکات سنگین فشار کمتری را به دیسک‌ها وارد می‌کنند. ازاین‌رو انجام آنها موجب کاهش تنش در قسمت کمر، انعطاف‌پذیری دیسک‌ها و در نتیجه بهبود علائم دیسک کمر می‌شود.

علاوه بر موارد نام‌برده انجام تمرینات تقویتی عضلات پشت نظیر شنا و انجام حرکات با توپ استوایی نیز از جمله حرکات مؤثر و مفید برای تقویت دیسک کمر محسوب می‌شود. این دسته از حرکات موجب حفظ تعادل شده و برای پشتیبانی از کمر بسیار مفید و مؤثر هستند. همچنین موجب کاهش فشار روی دیسک‌های کمر می‌شوند.

تمرینات ملایم هوازی نظیر شنا و پیاده‌روی هم نقش مؤثری در بهبود جریان خون دارند. ازاین‌رو انجام این قبیل حرکات نیز برای کاهش درد در ناحیه کمر و بهبود وضعیت افراد مبتلا به دیسک کمر خالی‌ازلطف نیست.

 نتیجه‌گیری

باتوجه‌به مطالب عنوان شده می‌توان نتیجه گرفت که افراد مبتلا به دیسک کمر نیز می‌توانند برای حفظ سلامت خود و تقویت عضلات بدن تمرینات بدنسازی را انجام دهند. منتهی این دسته از افراد باید زیر نظر یک فیزیوتراپیست باتجربه اقدام به انجام حرکات بدنسازی کنند.

همچنین باید فقط به سراغ حرکات مناسب رفته و از انجام حرکاتی نظیر حرکات چرخشی، اسکوات، حرکت دراز و نشست، خم‌شدن و رساندن دست به پنجه پا، پرس سینه با هالتر که جزو حرکات ممنوع بدنسازی برای دیسک کمر محسوب می‌شود خودداری کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =