درمان خالی کردن زانو

سریع ترین درمان خالی کردن زانو با ورزش

خالی کردن زانو یکی از عارضه ­هایی است که در اثر آسیب­های وارد شده به زانو رخ می­دهد و ممکن است شرایط سختی برای افراد ایجاد کند. روش­های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که یکی از بهترین آنها، استفاده از حرکات ورزشی برای تقویت عضلات و بهبود آسیب­های وارد شده به زانو به شمار می­رود.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

درمان خالی کردن زانو یکی از بهترین روش­هایی است که به شما کمک می­کند تا الگو حرکتی مناسبی داشته باشید. همچنین تقویت زانو این امکان را برای شما فراهم می­آورد که از بسیاری از آسیب­ها و ناهنجاری­های مرتبط با زانو دور باشید و در آینده با مشکل خاصی در این ناحیه روبه­رو نشوید. شما می­توانید تقویت زانو را در منزل و با استفاده از حرکات اصلاحی انجام دهید. البته باید توجه داشته باشید که انجام این حرکات حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند تا شما بتوانید نتیجه خوبی از انجام این تمرین­ها داشته باشید. پزشک متخصص با توجه به شرایط بدنی و آمادگی جسمانی، برای شما برنامه تمرینی مشخصی تجویز می­کند تا بتوانید به راحتی حرکات اصلاحی را انجام دهید و مشکلی برای شما ایجاد نشود.

شما میتوانید روش های درمانی موثر را در سایت دکتر حوصله دنبال کنید .

درمان خالی کردن ناشی از آسیب

خالی کردن زانو ممکن است به علت­های مختلفی رخ دهد که آسیب دیدن زانو یکی از این عوامل به شمار می­رود. آسیب­های ورزشی که برای ورزشکاران حرفه­ای رخ می­دهد یا آسیب ناشی از تصادف و اصابت ضربه شدید به زانو به عنوان برخی از اصلی­ترین دلایل خالی کردن زانو ناشی از آسیب­های مختلف محسوب می­شوند که ممکن است شرایط سختی برای افراد فراهم کنند. بسیاری از افرادی که با این مشکل روبه ­رو هستند؛ با شکایت از عدم توانایی برای ایستادن طولانی مدت یا انجام فعالیت­های روزمره به پزشک متخصص مراجعه می­کنند.

باید بدانید که یکی از روش­های درمان خالی کردن زانو ناشی از آسیب، انجام عمل جراحی است. البته این روش به عنوان تنها روش برای درمان خالی کردن زانو به شمار نمی­رود و در اکثر موارد، پزشک مسیرهای درمانی دیگری را برای تسریع روند درمان پیشنهاد می­کند. در ادامه، به بررسی بهترین روش­های بهبود خالی کردن ناشی از آسیب می­پردازیم:

استراحت

خالی کردن زانو در اثر آسیب یک پدیده شایع در میان ورزشکارانی است که به صورت حرفه­ای، فعالیت­های ورزشی خود را دنبال می­کنند. در اکثر مواقع، پزشک متخصص برای این افراد استراحت و عدم انجام فعالیت­های ورزشی را پیشنهاد می­کند. دقت داشته باشید که این موضوع تنها برای افرادی صدق می­کند که با آسیب شدید مواجه نشده­اند و استراحت به مدت زمان مشخص می­تواند به آنها کمک کند تا دوباره سلامت زانو خود را به دست آورند.

در فرآیند استراحت، معمولا پزشک انجام برخی از فعالیت­های دیگر را نیز به افراد پیشنهاد می­کند تا بتوانند مسیر درمان خود را با راحتی بیشتری طی کنند و به سرعت شرایط بهبودی و تقویت زانو خود را فراهم آورند. استفاده از کمپرس آب یخ و انجام برخی از حرکات اصلاحی به عنوان تعدادی از بهترین روش­هایی شناخته می­شوند که افراد می­توانند در کنار استراحت و دوری از فعالیت­های ورزشی سنگین انجام دهند تا به بهبودی کامل دست یابند.

یخ درمانی

یخ درمانی و استفاده از کمپرس آب یخ به عنوان یکی از روش­های درمانی خالی کردن زانو ناشی از آسیب محسوب می­شود که افراد می­توانند در کنار استراحت کافی و عدم انجام فعالیت­های ورزشی انجام دهند تا زانو خود را تقویت کنند و دیگر با مشکلاتی مانند خالی کردن زانو مواجه نشوند. در بسیاری از مواردی که فرد در اثر آسیب با این مشکل روبه­رو می­شود؛ استفاده از یخ درمانی برای بهبود زانو و فراهم کردن شرایط بهتر به منظور تسریع مراحل درمان توصیه می­گردد.

یکی از مهم­ترین نکاتی که برای استفاده از کمپرس آب یخ باید به آن توجه داشته باشید؛ این است که استفاده از این روش درمانی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که استفاده از این روش منجر به بروز آسیب­های بیشتری نمی­شود. در برخی از موارد، افرادی که با آسیب شدید روبه­رو شده­اند؛ بدون مراجعه به پزشک از یخ درمانی استفاده می­کنند. این موضوع ممکن است آنها را با مشکلاتی بیشتر مواجه کند و طول دوره درمان آنها افزایش یابد.

فیزیوتراپی

جلسات درمانی فیزیوتراپی بیشتر بر اساس انجام برخی از حرکات اصلاحی و ورزش­های مناسب تحت نظر پزشک متخصص صورت می­گیرند و افراد می­توانند با شرکت در این جلسات، شرایط بهبودی سریع را برای خود فراهم کنند. البته در کنار فیزیوتراپی، انجام روش­های درمانی دیگر نظیر استراحت و دوری از انجام فعالیت­های سنگین روزمره یا ورزشی نیز باید حتما صورت بگیرد تا افراد بتوانند بهبودی کامل برای خالی کردن زانو خود را به دست آورند.

جراحی

جراحی یکی دیگر از روش­های درمان خالی کردن زانو محسوب می­شود که در شرایطی صورت می­گیرد که فرد با آسیب شدیدی مواجه شده بود. تصادف یا آسیب ناشی از فعالیت­های سنگین مانند اصابت شدید جسم به زانو، ممکن است شرایطی برای فرد ایجاد کنند که تنها روش درمان، انجام عمل جراحی باشد. این روش تنها در صورتی استفاده می­شود که زانو فرد دچار آسیب­های شدیدی نظیر پارگی مینیسک یا رباط شده باشد.

درمان خالی کردن ناشی از عدم ثبات

علاوه بر آسیب دیدن در اثر تصادف یا اصابت شدید به زانو، عدم ثبات نیز یکی دیگر از دلایلی به شمار می­رود که ممکن است افراد را با عارضه خالی کردن زانو روبه­رو کند. عدم داشتن توانایی حفظ تعادل نیز یکی از عواملی به شمار می­رود که با خالی کردن زانو همراه خواهد بود. موارد بسیار زیادی وجود دارند که افراد با استفاده از آنها می­توانند برای تقویت عضلات زانو و افزایش توانایی حفظ تعادل اقدام کنند تا از این طریق، مشکل خالی کردن زانو را برطرف نمایند.

تقویت عضلات پا

تقویت عضلات زانو مهم­ترین عاملی است که به افراد کمک می­کند تا بتوانند ثبات و پایداری را در مفاصل خود ایجاد کنند و با مشکل خالی کردن زانو مواجه نشوند. حرکات اصلاحی و ورزش­های زیادی وجود دارند که افراد می­توانند با انجام آنها، توانایی حفظ تعادل خود را افزایش دهند و الگو راه رفتن خود بهتر کنند. باید توجه داشته باشید که برای اثربخش بودن این حرکات، شما حتما باید این ورزش­ها و حرکات اصلاحی را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید و بتوانید به خوبی عارضه خالی کردن زانو را برطرف نمایید.

استفاده از بریس زانو

بریس زانو که به عنوان زانوبند نیز شناخته می­شود؛ یکی از بهترین روش­هایی است که برای توان­بخشی زانو مورد استفاده قرار می­گیرد و افراد مختلف می­توانند با توجه به میزان آسیب وارد شده به زانو خود از آن استفاده کنند. خوب است بدانید که استفاده از زانوبند حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا بتوانید به نتیجه خوبی از استفاده از این وسیله دست پیدا کنید.

اصلاح الگو راه رفتن

عدم ثبات در اکثر مواقع به این علت رخ می­دهد که افراد الگو راه رفتن مناسب ندارند. بهبود الگو راه رفتن به شما کمک می­کند تا بتوانید تعادل و ثبات در مفاصل زانو خود ایجاد کنید و با مشکلاتی نظیر خالی کردن زانو مواجه نشوید. باید بدانید که الگو راه رفتن در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و به همین علت برای اصلاح این الگو باید موارد گوناگونی در نظر گرفته شوند؛ به همین علت توصیه می­شود که از پزشک متخصص بخواهید تا در اصلاح الگو راه رفتن شما تجویزهای لازم را انجام دهد.

فواید ورزش برای درمان خالی کردن زانو

فعالیت­های ورزشی که برای زانو مفید هستند و در نهایت منجر به تقویت عضلات متصل به زانو می­شوند؛ به عنوان یکی از بهترین روش­هایی به شمار می­روند که افراد می­توانند از آن برای بهبود مشکل خالی کردن زانو استفاده کنند. اصلاح الگو حرکت، کاهش درد و التهاب، بهتر شدن تعادل و همچنین پیشگیری از آسیب­های بعدی نیز به عنوان برخی از نتایج مثبت ورزش کردن به شمار می­روند.

نکاتی برای شروع یک برنامه ورزشی ایمن و مؤثر

مهم­ترین نکته برای شروع یک برنامه ورزشی مؤثر این است که حتما این برنامه را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید تا بتوانید نتیجه خوبی از آن به دست آورید. همچنین باید بدانید که برنامه ورزشی که انجام می­دهید؛ باید بر اساس شرایط بدن و آمادگی جسمانی شما تنظیم شود تا بتوانید نتیجه مثبتی از آن به دست آورید.

حرکات ورزشی مؤثر برای درمان خالی کردن زانو

برخی از حرکات ورزشی می­توانند تاثیر بسیار خوبی روی زانو داشته باشند و شرایط بهبودی برای آسیب­هایی که منجر به خالی کردن زانو می­شوند؛ فراهم کنند. در ادامه برخی از این حرکات مورد بررسی قرار گرفته­اند:

بالا بردن مستقیم پا

برای انجام این حرکت، به پشت روی زمین دراز بکشید؛ دو دست خود را در کنار بدن قرار دهید و دو زانو را صاف کنید. در این حالت، یک پا را بلند کنید و چند ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. این حرکت را برای هر دو پا تکرار کنید.

اسکوآت

اسکوآت حرکتی است که در افزایش توانایی حفظ تعادل تاثیر زیادی دارد. برای انجام این حرکت باید توجه داشته باشید که زانو شما نباید از نوک انگشتان پا جلوتر برود.

نتیجه­ گیری

خالی کردن زانو می­تواند از عوارض بسیاری از آسیب­های زانو باشد. باید بدانید که برای درمان این مشکل، می­توانید از برخی حرکات اصلاحی و ورزش­های مناسب برای تقویت عضلات چهارسر و همسترینگ استفاده کنید تا در کوتاه­ترین زمان ممکن، این آسیب را بهبود ببخشید. همچنین در برخی از موارد که آسیب شدیدی به زانو وارد شده است؛ پزشک متخصص تشخیص نیاز به عمل جراحی برای فرد می­دهد که در این صورت، از روش جراحی و تزریق برای درمان مشکل خالی کردن زانو استفاده می­شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 19 =