درمان کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو با ورزش

درمان کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو با ورزش

نرمی کشکک زانو که به نام کندرومالاسی زانو نیز شناخته می­شود؛ در صورتی رخ می­دهد که غضروف کشکک دچار نرمی، فرسایش یا ساییدگی کامل شود. همچنین میتوانید با انجام 5 تمرین ورزشی این بیماری را کاملا بهبود ببخشید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای بهبود نرمی کشکک زانو که بیشتر در میان جوانان و افراد میانسال شایع است؛ روش­های گوناگونی وجود دارد. هر یک از این روش­ها با توجه به تشخیص پزشک می­توانند بهبود قطعی نرمی کشکک زانو را با توجه به میزان آسیب و درجه­بندی آن تضمین کنند. خوب است توجه داشته باشید که عمل جراحی به عنوان تنها روش بهبود برای این آسیب در نظر گرفته نمی­شود و شما می­توانید بهبود کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو با ورزش را حتی در منزل نیز انجام دهید تا شرایط بهبود این آسیب را فراهم کنید.

البته دقت داشته باشید که این حرکات اصلاحی و ورزش­های مناسب برای بهبود نرمی کشکک زانو باید حتما تحت نظر پزشک متخصص و بنا بر تشخیص وی از میزان آسیب زانو انجام شوند تا شما بتوانید شانس بهبودی خود را افزایش دهید و در کمترین زمان ممکن به بهبودی کامل دست یابید.

کندرومالاسی کشکک چیست؟

در محل مفصل زانو، غضروفی وجود دارد که محل اتصال دو استخوان درشت­نی و ران محسوب می­شود. این غضروف شرایطی فراهم می­کند تا این دو استخوان بتوانند به راحتی حرکت داشته باشند و روی یکدیگر بلغزند. از دیگر وظایف غضروف زانو نیز می­توان به عدم ایجاد اصطکاک و تحلیل استخوان­های درشت­نی و ران اشاره کرد. باید بدانید که یکی از مهم­ترین عواملی که در داشتن یک الگو حرکتی مناسب تاثیر دارد؛ وجود این غضروف در زانو است.

نرمی کشکک زانو در شرایطی ایجاد می­شود که این غضروف نتواند وظایف خود را انجام دهد. این آسیب، درجه­بندی­های گوناگونی دارد که با توجه به میزان تحلیل غضروف و آسیب­های وارد شده به بافت­های اطراف آن قابل تشخیص هستند. بروز این آسیب ممکن است با درد شدید، از بین رفتن الگو صحیح راه رفتن فرد و عدم هم­تراز بودن زانو و مفصل همراه باشد. نرمی کشکک زانو تحت شرایط مختلف ممکن است برای افراد رخ بدهد.

یکی از مهم­ترین عواملی که در نرمی کشکک زانو تاثیر دارد؛ سن افراد محسوب می­شود. در نوجوانان به علت قرار داشتن در سن رشد و در میانسالان به علت از بین رفتن انعطاف­پذیری زانو، احتمال رخ دادن این مشکل بیشتر از سایر افراد است. همچنین ورزشکاران حرفه­ای که زانو آنها به صورت مکرر در معرض فشار شدید قرار دارد نیز به احتمال زیاد با نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی روبه­رو می­شوند.

5 نوع حرکت اصلاحی برای نرمی کشکک زانو

انجام برخی از ورزش­ها و حرکات اصلاحی می­توانند شرایطی برای افراد فراهم کنند تا این امکان را داشته باشند که در مدت زمان کوتاهی، نرمی کشکک زانو خود را بهبود ببخشند. البته باید توجه داشته باشید که انجام این حرکات ورزشی باید حتما تحت نظر پزشک متخصص و با توجه به تشخیص وی انجام شود تا شما بتوانید از انجام دادن این حرکات به نتیجه موردنظر خود دست پیدا کنید یکی از متخصصان دکتر حوصله است. در ادامه، به بررسی برخی از حرکات ورزشی مفید برای بهبود نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی می­پردازیم:

بالا بردن پا در حالت دراز کشیده

یکی از متداول­ترین تمرین­هایی که برای بهبود نرمی کشکک زانو استفاده می­شود؛ بالا بردن پا در حالت دراز کشیده است. این حرکت اصلاحی در نهایت منجر به تقویت عضلات همسترینگ و چهار سر ران دارد و به همین علت، می­تواند از بروز آسیب­های بیشتر جلوگیری به عمل آورد.

برای انجام این حرکت، باید به پشت روی زمین دراز بکشید. دقت کنید که زمین نباید سفت باشد؛ در این صورت کمر شما تحت فشار قرار می­گیرد و ممکن است آسیب ببیند. پس از قرار گرفتن در وضعیت مناسب، یک پا خود به سمت بالا می­آورید تا احساس کشش در عضلات ران خود داشته باشید. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس پا خود را به آرامی به زمین برگردانید. این حرکت باید در تعداد مشخص برای هر پا تکرار شود تا بتوانید به نتیجه خوبی از آن دست پیدا کنید.

چرخش بیرونی مفصل ران

برای انجام این حرکت اصلاحی باید روی دو دست و پا و خود به گونه­ای قرار بگیرید که زاویه پا با بدن 90 درجه باشد. در این وضعیت و به آرامی، پا راست خود را به سمت جانب بدن بالا آورید؛ بدون این­که زاویه 90 درجه پا با بدن تغییر داشته باشد. این حرکت را برای هر دو پا تکرار کنید. دقت داشته باشید که حرکت اصلاحی چرخش بیرونی مفصل ران نیز باید در تعداد مشخصی انجام شود. همچنین توجه کنید که پا شما حتما باید چند ثانیه در حالت چرخش قرار بگیرد تا کشش در عضلات ران خود احساس کنید.

لغزش بر روی دیوار

به دیوار به گونه­ای تکیه دهید که بدن شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و کمر شما به صورت کامل به دیوار بچسبد. در این حالت، به آرامی به سمت پایین لیز بخورید تا زمانی که زاویه بدن با پا شما 90 درجه شود. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید تا احساس کشش در عضلات ران پا خود داشته باشید. سپس به آرامی به حالت اولیه بازگردید.

انقباض عضله چهار سر ران

برای انجام حرکت اصلاحی عضله چهار سر ران، می­توانید روی یک صندلی بنشینید تا بدن شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. دقت کنید که برای انجام این حرکت، کمر شما نباید خم شود و قوز نکنید. از صندلی بگیرید تا بتوانید کنترل بهتری برای انجام حرکت داشته باشید. پس از قرار گرفتن در وضعیت مناسب بدنی، دو پا خود را به صورت همزمان به سمت بالا آورید تا زمانی که در عضلات ران خود احساس کشش داشته باشید. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس هر دو پا را به آرامی به زمین برگردانید.

تمرین ددلیفت (بلند کردن) دمبل

برای انجام حرکت بلند کردن یا همان ددلیفت دمبل، باید دو دمبل با وزن مناسب را در دست نگه دارید. سپس به آرامی به حالت اسکوآت روی زمین بنشینید. این حرکت باید به نوعی انجام شود که دو زانو شما از نوک انگشتان جلوتر نروند. همچنین دقت داشته باشید که نحوه گرفتن دمبل­ها و حالت نشستن شما باید به نوعی باشد که به کمر و زانو آسیب وارد نشود و تحت فشار قرار نگیرند.

ورزش مناسب برای کندرومالاسی زانو

باید بدانید که یکی از شرایطی که افراد را در معرض آسیب به غضروف زانو قرار می­دهد؛ انجام ورزش­هایی است که تحت شرایط مختلف، زانو را تحت فشار یا تنش شدید قرار می­دهند. همچنین ورزشکاران حرفه ای که از ناحیه زانو، دچار اصابت یا ضربه شدید می­شوند نیز ممکن است با درجه­های گوناگونی از نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی روبه­رو شوند. به صورت کلی، در هر ورزشی ممکن است افراد با آسیب به غضروف زانو مواجه شوند که نتیجه آن، نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی است.

البته باید در نظر داشته باشید که برخی از ورزش­ها نیز برای بهبود نرمی کشکک زانو مناسب هستند و میتوانند در روند بهبود آن، تاثیر مثبت داشته باشند. پیاده­روی یکی از ورزش­هایی محسوب می­شود که به تسریع روند بهبودی کمک می­کند و این امکان را برای فرد فراهم می­کند تا روند بهبودی خود را سریع­تر به پایان برساند. دوچرخه­سواری و دویدن نیز به عنوان برخی از ورزش­هایی در نظر گرفته می­شوند که افراد مبتلا به کندرومالاسی زانو می­توانند انجام دهند.

آب­درمانی یکی دیگر از روش­های بهبود نرمی کشکک زانو به شمار می­رود. بسیاری از افرادی که کندرومالاسی زانو مبتلا هستند؛ می­توانند با شنا و راه رفتن در استخر، تاثیر خوبی در روند بهبودی خود داشته باشند و این روند را سرعت ببخشند. البته باید بدانید که انجام این فعالیت­ها در آب باید حتما به روش اصولی انجام شود تا افراد بتوانند نتیجه مثبتی از آن داشته باشند. همچنین از انجام دادن فعالیت های سنگین در آب پرهیز کنید تا منجر به آسیب­های بیشتر زانو نشود.

ورزش­های مضر برای نرمی کشکک زانو

برخی از ورزش­ها نیز وجود دارند که افراد مبتلا به نرمی کشکک زانو باید از انجام آنها بپرهیزند تا منجر به ایجاد آسیب­های بیشتر برای زانو آنها نشود. ورزش­هایی نظیر فوتبال و بسکتبال فشار بسیار زیادی بر روی زانو ایجاد می­کنند و به همین علت، در لیست ورزش­های مضر برای افرادی قرار دارند که مبتلا به کندرومالاسی زانو هستند.

همچنین توصیه می­شود که این افراد از ورزش­هایی مانند اسکی و انجام حرکت­های لانچ و اسکوآت عمیق نیز پرهیز کنند تا از ایجاد فشار مضاعف بر زانو آنها جلوگیری شود. به صورت کلی، برای انجام حرکات اصلاحی باید دقت داشته باشید که حتما حرکات موردتایید پزشک متخصص خود را انجام دهید تا بتوانید از انجام آنها نتیجه قابل قبولی به دست آورید.

نتیجه­ گیری

نرمی کشکک زانو که به نام کندرومالاسی زانو نیز شناخته می­شود؛ در صورتی رخ می­دهد که غضروف کشکک دچار نرمی، فرسایش یا ساییدگی کامل شود و دیگر نتواند وظیفه خود را به خوبی قبل انجام دهد. این غضروف بین دو استخوان درشت­نی و ران قرار دارد و شرایطی در این محل فراهم می­کند تا این دو استخوان بتوانند بدون هیچ مشکلی روی یکدیگر بلغزند و الگو مناسبی در حرکت فرد ایجاد کنند. ورزش­هایی نظیر شنا و پیاده­روی در کنار حرکات اصلاحی که منجر به تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ می­شوند؛ به شما کمک می­کنند که نرمی کشکک زانو خود را بهبود ببخشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =