آرتریت روماتوئید

درمان آرتریت روماتوئید زانو با ورزش

 آرتریت روماتوئید زانو یکی از بیماری­ هایی است که شما می­توانید برای درمان آن از انواع حرکات اصلاحی و ورزش­ های مفید برای زانو استفاده کنید. اصلاح سبک زندگی به‌عنوان یکی از بهترین روش ­ها برای بهبود این عارضه به شمار می­رود.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 7 دقیقه

درمان آرتریت روماتوئید با ورزش روماتیسم مفصلی می­تواند به روش­های مختلفی انجام شود که ورزش یکی از آنهاست. افراد مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید برای درمان می‌توانند به‌صورت منظم، ورزش کنند. البته در انجام این کار افراد باید توانایی و سطح تناسب‌اندام خود را در نظر بگیرند.

برای درمان آرتریت روماتوئید زانو با ورزش، ورزش‌کردن در آب، انجام یوگا، تای‌چی، دوچرخه‌سواری، انجام حرکات کششی و تمرینات قدرتی پیشنهاد می‌شود. انجام حرکات اصلاحی آرتریت روماتوئید- روماتیسم مفصلی می­تواند روش خوبی برای درمان این عارضه محسوب شود.

چه ورزش‌هایی برای آرتریت روماتوئید مناسب است؟

برای شروع درمان، این بیماران می‌توانند از ورزش‌های آبی استفاده کنند. یوگا هم در این زمینه مفید خواهد بود. افرادی که برای انجام یوگا مشکل دارند و نمی‌توانند به‌خوبی روی زمین بنشینند، می‌توانند انجام تمرینات ورزشی را با صندلی آغاز کنند. برای آغاز بهتر است حتماً ابتدا بدن خود را گرم کنید و بعد به انجام حرکات کششی بپردازید.

توجه کنید انجام ورزش و تمریناتی را دنبال کنید که برایتان دردناک نباشد. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید و مبتدی هستید به‌ویژه جهت انجام تمرینات قدرتی از راهنمایی‌های یک مربی استفاده کنید. در این زمینه حتماً با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. انجام ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی سبک، دوچرخه‌سواری و ورزش تای چی هم به درمان این عارضه کمک شایان توجهی می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که برای درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش نباید به انجام تمرینات بسیار شدید و سخت بپردازید، چرا که در این‌صورت با افزایش علایم این بیماری مواجه می‌شوید. انجام ورزش‌های کشش و ماساژ دادن سبب حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل شده و از سفت‌شدن مفصل‌ها جلوگیری می‌کند. بهتر است یک میله نازک را زیر پای خود قرار دهید و آرام آن را بغلتانید. انجام این تمرین ورزشی 2 مرتبه در روز و روزی 5 تا 10 بار توصیه می‌شود.

درمان آرتریت روماتوئید زانو با ورزش

چنانچه شما هم به بیماری آرتریت – روماتوئید مبتلا هستید، بهتر است به انجام تمرین های ورزشی آرتریت روماتوئید – روماتیسم مفصلی بپردازید و ورزش کنید. البته ورزش‌کردن برای افراد مبتلا به این بیماری می‌تواند چندان کار ساده‌ای نباشد و نیازمند زمان، انگیزه و انرژی زیادی است. انواع مختلفی از تمرین مناسب درد آرتریت روماتوئید- روماتیسم مفصلی وجود دارند که می­توانید از آنها استفاده کنید.

این مسئله زمانی که احساس ناراحتی و درد داشته باشید از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود؛ بنابراین باید به انتخاب ورزش‌هایی بپردازید که فشار بسیار اندکی به بدن وارد کند و دردتان را کم کند. با انجام ورزش روزانه و منظم شما می‌توانید این بیماری را کنترل کرده و حس آرامش بیشتری را توصیه کنید. برای درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش، می‌توانید اقدامات و ورزش‌های زیر را انجام دهید.

ورزش‌کردن در آب

برای درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش می‌توانید از ورزش‌کردن در آب استفاده کنید. تحقیقات متعددی نشان داده است که افراد مبتلا به آرتیت – روماتوئید چنانچه از آب‌درمانی و ورزش‌های آبی استفاده کنند می‌توانند بهبود حداکثری را تجربه کنند. انواع مختلفی از حرکت ورزشی آرتریت روماتوئید روماتیسم مفصلی در آب وجود دارند که شما می­توانید برای بهبود این عارضه از آنها استفاده کنید.

اگر در آب گرم ورزش کنید، قطعاً به نسبت دیگر فعالیت‌ها بهبود بیشتری را تجربه خواهید کرد. مطالعات متعدد نشان داده که افراد مبتلا با انجام تمرینات ورزشی در آب و آب‌درمانی می‌توانند حساسیت‌های مفصلی‌شان را کم کنند و درد خود را به میزان زیادی کاهش دهند.

تای چی

از جمله راه‌های درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش، تای‌چی است. تای چی یک ورزش سنتی و رزمی چینی به شمار می‌رود که در آن حرکات آهسته بدن با تکنیک‌های تنفسی و تمرکز ذهنی همراه می‌شود تا کارکرد عضلانی بهبود بیابد و گرفتگی عضلات افراد مبتلا به آرتریت – روماتوئید کاهش پیدا کند. انجام این ورزش از درد و استرس فرد مبتلا کم می‌کند. یافته‌های تحقیقات متعدد نشان داده که افراد مبتلا تا حد زیادی توانسته‌اند با انجام این ورزش حس بهتری پیدا کنند و دید مثبت‌تری به زندگی خود داشته باشند. با مشاهده ویدئوهای آموزشی یا شرکت در کلاس‌های آموزشی این ورزش، به‌سادگی می‌توانید حرکات آن را آموخته و انجام دهند و از فواید بی‌شمارش بهره‌مند شوید.

دوچرخه‌سواری

یکی از شیوه‌های درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش انجام دوچرخه‌سواری است. اگر به بیماری آرتریت – روماتوئید مبتلا هستید افزایش گردش خون و ضربان قلب می‌تواند برایتان مهم باشد. چرا که این افراد اغلب در معرض مشکلات قلبی – عروقی و بیماری‌های قلبی هستند و همیشه به آن‌ها توصیه می‌شود به انجام فعالیت‌هایی بپردازند که سبک بوده و سبب افزایش ضربان قلب آن‌ها شود.

دوچرخه‌سواری در شمار ورزش‌های سبک است که ضربات و فشار اندکی را به مفاصل وارد می‌آورد و می‌تواند خیلی خوب گردش خون را افزایش دهد و در مقایسه با بسیاری از تمرینات هوازی دیگر انجام آن راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

از طریق انجام دوچرخه‌سواری سلامت قلب و عروقتان بهبود می‌یابد و قدرت پای‌تان بیشتر می‌شود، خشکی و گرفتگی بدن را با دوچرخه‌سواری می‌توانید برطرف کنید و سطح انرژی بدنتان را افزایش دهید. با کمک این ورزش همچنین می‌توانید از ایجاد دردهای متعدد و ناراحتی‌های جسمانی جلوگیری کنید. انجام دوچرخه‌سواری در حیاط منزل، فضای باز یا باشگاه ورزشی همه برای افراد مبتلا به این عارضه مفید است و به شاداب بودن این افراد کمک می‌کند تا درد و ناراحتی جسمانی کمتری را احساس کنند.

پیاده‌روی

افراد مبتلا به این عارضه می‌توانند جهت بهبودی در خیابان‌ها و پارک‌ها به پیاده‌روی بپردازند، این کار بسیار ساده است و می‌تواند اثرات خارق‌العاده‌ای روی سلامتی شما بگذارد. با انجام این تمرین ورزشی، ضربان قلب فرد افزایش پیدا می‌کند و ماهیچه‌ها و مفاصل فرد مبتلا تا حد زیادی نرم شده و تنش‌ها و استرس‌ها از بدن وی رخت بر می‌بندد و درد کمتری را تجربه می‌کنند.

تحقیقات نشان داده که حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی طی روز سبب کاهش ناراحتی و درد شده و روحیه فرد مبتلا به این عارضه را بهبود می‌بخشد. چنانچه قادر به راه‌رفتن به‌خوبی نیستید و نمی‌توانید تعادلتان را حفظ کنید، بهتر است از عصای پیاده‌روی استفاده کنید. اگر در تنفس مشکل دارید و هوای خیابان‌ها چندان مساعد حال شما نیست، بهتر است در اماکن سربسته پیاده‌روی کنید و یا در باشگاه‌های ورزشی روی تردمیل راه بروید.

یوگا

از جمله ورزش‌های مناسب جهت درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش، یوگاست. این ورزش دربرگیرنده تکنیک‌های تنفسی و حرکات کششی است و بدن فرد مبتلا را در شرایط آرامش‌بخش قرار می‌دهد و به کاهش درد مبتلایان به آرتریت – روماتوئید کمک می‌کند. یافته‌های تحقیقات متعدد نشان داده است که افراد مبتلا به این بیماری که یوگا کار می‌کنند به میزان بسیار کمتری تورم و حساسیت مفاصل را تجربه کرده و روحیه بهتری دارند.

با انجام این ورزش بدن فرد مبتلا به‌خوبی گرم می‌شود و دامنه حرکتی اندام‌ها بهبود می‌یابد. انجام این ورزش، از خشکی، گرفتگی و آسیب مفصل جلوگیری کرده و ناراحتی و درد را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

انجام سایر حرکات کششی

کارشناسان متخصص و پزشکان این حوزه معتقدند که افراد مبتلا به این بیماری با انجام حرکات کششی بهبود پیدا می‌کنند. بهتر است این افراد حرکاتی را که شامل نرم‌شدن بازوها، کشیده‌شدن کمر و پشت، باسن، ساق پا و جلو و پشت ران‌ها شود، انجام دهند. اگر فرد مبتلا روز خود را با انجام چنین حرکاتی آغاز کند، حتماً شادابی و انرژی خوبی دریافت می‌کند. پزشکان همچنین توصیه کرده‌اند که با خم و راست کردن مچ‌ها، مشت‌کردن دست‌ها و کشیدن انگشتان دست می‌توان از درد و گرفتگی دست‌ها جلوگیری کرد.

افراد مبتلا به این بیماری برای درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش بهتر است حرکات کششی را به‌عنوان فعالیت‌هایی که سبب انعطاف‌پذیری بدن می‌شود، به مدت‌زمان 5 الی 10 دقیقه در برنامه خود بگنجانند.

تمرین‌های قدرتی

وجود این بیماری سبب ضعیف‌شدن ماهیچه‌ها و ریزش آن‌ها شده و سبب درد مفصل‌ها و گرفتگی آن‌ها می‌شود. یکی از راه‌های درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش، انجام تمرینات قدرتی است که سبب افزایش نیروی ماهیچه‌ها شده و آن‌ها را قوی‌تر خواهد کرد. همچنین از ایجاد درد مفصل و اندام‌های بدن جلوگیری به عمل می‌آورد. با انجام این کار فرد مبتلا می‌تواند کارهای روزانه خود را بهتر انجام دهد و کمتر با ناراحتی و درد مواجه شود.

در طی روزهای هفته حداقل 2 روز تمرینات مقاومتی و یا بلندکردن وزنه را در برنامه خود بگنجانید. تمرینات قدرتی تنوع زیادی دارند و با هالتر و دمبل و کش‌های مقاومتی می‌توان آن‌ها را انجام داد. تحقیقات متعدد نشان داده که انجام این تمرینات سبب بهبود این عارضه شده و از ایجاد ناراحتی و درد در این بیماران می‌کاهد.

 

انواع تمرین­های قدرتی

تعداد در هر ست

کوهنوردی ضربدری

40

پرش جفت به جلو

40
اسنپ جامپ و شنا به طرفین

20

پلانک رول و اسنپ جامپ

20

پرش از روی زانو و اسکوآت

20

 

تأثیرات روان‌شناختی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید

آغازکردن درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش می‌تواند هم به لحاظ جسمانی و هم روانی فوایدی را برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد. انجام ورزش به‌خوبی خلق‌وخوی افراد را تقویت کرده و سبب کاهش اضطراب در افراد می‌شود و آرامش خوبی را در فرد ایجاد می‌کند. اغلب افسردگی با این بیماری در افراد مبتلا ارتباط دارد و با انجام ورزش می‌توان از شدت آن در فرد کاست. توجه داشته باشید که با انتخاب تمرینات ورزشی درست و لذت‌بخش می‌توانید روحیه خود را برای درمان قطعی حفظ کنید.

چگونه از مفاصل خود در حین ورزش محافظت کنیم

جهت درمان آرتریت روماوئید زانو با ورزش، انجام برخی تمرینات ورزشی به افراد مبتلا توصیه می‌شود. انجام ورزش‌های مختلف می‌تواند عملکرد روزانه این افراد را بهبود بخشد و مانع تحلیل‌رفتن ماهیچه‌های فرد شود. انتخاب ورزش‌های مناسب به مدیریت درد و حفظ یکپارچگی مفاصل کمک می‌کند. در این راستا توصیه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

 انتخاب ورزش‌های سبک

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است تا به مفاصل فشار وارد نشود. انجام ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پیشنهاد می‌شود.

 آماده‌سازی عضلات قبل تمرین

پیش از انجام تمرینات بدنی عضلاتتان را آماده کرده و سپس به انجام تمرینات بپردازید.

 انجام ورزش به مدت‌زمان کم با شدت کمتر

در صورت داشتن درد زیاد و یا اگر مفاصلتان تورم زیادی دارد، بهتر است با شدت کمتر و مدت‌زمان کوتاه‌تری ورزش کنید.

 انجام چند نوبت ورزش

در طول روز انجام نوبت‌های کوتاه را جایگزین جلسات تمرینی ورزشی طولانی کنید.

 داشتن یک برنامه ورزشی منسجم

یک برنامه ورزشی داشته باشید که در آن فعالیت‌های هوازی و تمرینات مقاومتی در کنار هم گنجانده شده باشد. در این صورت شاهد عضله‌سازی خواهید بود و با این امر می‌توانید سطح تمرینات ورزشی خود را ارتقا دهید.

 افزودن تمرینات انعطاف‌پذیری به برنامه ورزشی

با این کار دامنه حرکات ورزشی شما به شکل روزانه ارتقا پیدا خواهد کرد.

 گرم‌کردن قبل از انجام تمرینات ورزشی

سردکردن و گرم‌کردن در ابتدا و انتهای تمرینات ورزشی را رعایت کرده و انجام دهید.

 پوشیدن کفش‌های ورزشی خوب

با پوشیدن کفش ورزشی خوب می‌توانید از پاهایتان محافظت کرده و ضربات ورزشی را مهار کنید.

 انجام پیاده‌روی و شنا

اگر بیماری آرتریت – روماتوئید در شما آغاز شده، بهتر است حتماً از پیاده‌روی‌های سبک و ورزش شنا جهت درمان آن کمک بگیرید.

 نتیجه ­گیری:

یکی از بهترین روش­های درمان آرتریت روماوئید زانو، استفاده از حرکات اصلاحی و انواع ورزش­های مفید برای زانو به شمار می­رود که می­توانند تأثیر بسیار خوبی در روند درمان این بیماری داشته باشند. شما می­توانید با استفاده از خدمات بنیاد سلامت دکتر حوصله، به‌خوبی از انواع روش­های این بیماری اطلاع پیدا کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهار =