نقرس زانو چیست؟

نقرس زانو چیست؟

 نقرس زانو به علت­ های مختلفی رخ می­دهد­ که یکی از اصلی ­ترین این دلایل، انباشته­ شدن اسیداوریک در خون به شمار می­رود. البته به‌غیراز این مورد، دلایل دیگری برای بروز این بیماری پیچیده نیز وجود دارند که شامل فشارخون بالا و اضافه‌وزن می­شوند.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم که نقرس زانو چیست؟ نقرس زانو جزو پیچیده‌ترین و شایع‎ترین بیماری‏هایی است که می‏تواند هر فردی را درگیر خود کند. علامت این بیماری با درد شدید و حملات ناگهانی، قرمزی و تورم و حساسیت نسبت به لمس‏کردن که بیشتر انگشتان شست پا را درگیر می‌کند خود را نشان خواهد داد.

دلایل بروز نقرس زانو

نقرس زانو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما به‌صورت کلی، هنگامی که اسیداوریک در بدن انباشته شد؛ این بیماری خود را نشان می‌دهد و می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود. شما می­توانید با استفاده از خدمت بنیاد سلامت دکتر حوصله به‌خوبی از این­که نقرس زانو چیست و چه روش­هایی برای بهبود آن وجود دارد؛ اطلاع پیدا کنید.

·سطح بالای اسیداوریک در خون

از جمله عوامل بروز نقرس زانو چیست؟ چنانچه اسیداوریک اضافی در بدن جمع شود می‌تواند نقرس را ایجاد کند. بدن به شکل طبیعی زمانی اسیداوریک می‌سازد که مواد شیمیایی با نام پورین که در برخی نوشیدنی و غذاها وجود دارد تجزیه و جذب بدن شود. اغلب کلیه‌ها قادر به صافی اسیداوریک هستند و زمانی که فرد ادرار می‌کند این اسید از بدن خارج می‌شود. کم‌کاری کلیه‌ها و دفع‌نکردن درست اسیداوریک در بدن می‌تواند سبب ایجاد این عارضه شود.

·سابقه خانوادگی نقرس

در این زمینه که نقرس زانو چیست؟ توضیح دادیم. چنانچه دیگر اعضای خانواده دچار نقرس باشند، ممکن است شما هم به این بیماری مبتلا شوید.

·چاقی

چنانچه دچار اضافه‌وزن باشید، بدن شما می‎تواند اسیداوریک بیشتری تولید کرده و کلیه جهت دفع آن اقدامات بیشتری انجام دهند؛ بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از چاقی از مصرف قند فراوان فروکتوز موجود در میوه‌ها پرهیز کنید

· فشارخون بالا

از دیگر علایم ایجادکننده نقرس زانو چیست؟ قطعاً فشارخون بالا می‌تواند یکی از علایم نشانگر مبتلا شدن به نقرس زانو باشد.

· بیماری‌های کلیوی

چنانچه دچار بیماری‌های کلیوی باشید؛ میزان بالای اسیداوریک سبب ایجاد سنگ کلیه و برخی اوقات آسیب به کلیه می‌شود. همچنین اگر کلیه‌های شما آسیب‌دیده باشد و نتواند خون را به‌خوبی فیلتر کند، ممکن است دچار این عارضه شوید. برخی داروها همانند آسپرین با دوز کم و داروهای کنترل‌کننده فشارخون جزو دیورتیک‌های تیازیدی، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مسدودکننده‌های بتا و داروهای ضددردی برای افرادی که پیوند عضو کرده‌اند، می‌تواند برای این بیماری تجویز شود.

 · مصرف برخی داروها

درباره داروهای موجود نقرس زانو چیست؟ باید گفت این داروها جهت عود نقرس و ممانعت از حملات بعدی مورداستفاده قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که دربرگیرنده موارد بدون نسخه مانند ایبوپروفن‌ها، ناپروکسن سدیم و داروهای تجویزی مانند ایندومتاسین/ سلکوکسیب می‌شوند. داروهای ضدالتهابی گاهی خطر خونریزی، زخم و درد معده را به همراه دارند. کلشی‌سین هم برخی اوقات برای جلوگیری از حملات نقرس توصیه می‌شود. این داروی ضدالتهابی به‌خوبی می‌تواند درد نقرس را کم کند و گاهی اثربخشی آن با عوارض جانبی مانند استفراغ، اسهال و تهوع همراه خواهد بود.

کورتیکواستروئیدها هم به شکل قرص و یا امکان تزریق به مفصل گاهی مورداستفاده‌اند. عوارض جانبی آن‌ها شامل افزایش میزان سطح قند خون، افزایش فشارخون و تغییرات خلقی است. همچنین داروهایی برای حذف اثر اسیداوریک مانند پروبنسید هم ممکن است تجویز شود که عوارض جانبی مانند درد معده و سنگ کلیه و بثورات پوستی ممکن است به همراه داشته باشد. داروهایی که سبب مسدودشدن تولید اسیداوریک شوند هم مانند آلوپورینول و فبوکسوکسات می‌توانند تجویز شوند که دارای عوارض جانبی مانند کاهش عملکرد کبد، تهوع و بثورات پوستی هستند.

علایم نقرس زانو چیست؟

در این زمینه که علایم و نشانه‌های ابتلا به نقرس زانو چیست؟ باید گفت که این علایم عمدتاً به شکل غیرمنتظره و بیشتر شب‌هنگام بروز می‌کند و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:‌

·درد شدید در مفصل زانو

در زمینه بررسی این موضوع که علایم نقرس زانو چیست؟ باید بگوییم درد شدید مفاصل از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری است. این عارضه عمدتاً شست پا را درگیر می‏کند و می‌تواند برای هر مفصلی اتفاق بیفتد. دیگر مفاصل مانند زانو، مچ پا، مچ دست و انگشتان و آرنج را می‏تواند تحت تأثیر قرار دهد. درد احتمالاً حدود ۴ تا ۱۲ ساعت اول بعد از شروع‌شدن بیماری شدیدتر است.

·تورم در مفصل زانو

اما دیگر علایم نقرس زانو چیست؟ یکی دیگر از نشانه‌ها تورم زانوست. تورم، داغ و قرمز بودن مفصل یا مفاصل آسیب‌دیده و حساس‌بودن مفاصل را می‌توان به‌عنوان نشانه‌ای از بروز بیماری نقرس زانو به شمار آورد.

·سفتی مفصل زانو

اما از دیگر علایم ابتلا به نقرس زانو چیست؟ سفتی مفصل زانو را هم در این زمینه می‌توان به‌عنوان یکی از نشانه‌ها به شمار آورد. با بدترشدن نقرس و سفت‌شدن مفصل زانو کمتر می‌توانید مفاصل خود را به شکل عادی حرکت دهید.

علائم نقرس زانو عمدتا ناپایدارند و طولانی‌مدت نیستند و بعد چند ساعت روندکاهشی خواهند داشت. اما قطع کامل علایم ممکن است چند روز طول بکشد و یا ممکن است حالت رفت و برگشتی داشته باشد.

چگونه می‌توان از نقرس زانو پیشگیری کرد؟

از جمله اقدامات پیشگیری‌کننده نقرس زانو چیست؟ راه‌های مختلفی برای پیشگیری از نقرس زانو وجود دارد که با کمک‌گرفتن از آن‌ها از بازگشت یا بروز اولیه این بیماری می‌توان جلوگیری کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون حفظ وزن مناسب، مصرف مایعات زیاد، زیاده‌روی‌نکردن در مصرف مواد پروتئینی، دقت در زمینه مبتلا نشدن به آسیب مفاصل، نداشتن استرس و مصرف‌نکردن الکل اشاره کرد.

بهتر است مصرف گوشت قرمز، پروتئین‌های حیوانی و جگر را که سبب تجمع و افزایش سطح اسیداوریک را دارند، کاهش دهید. مفاصل درگیر با این بیماری را از سطح قلبتان بالاتر نگه دارید. از چاقی مفرط و افزایش وزن بپرهیزید. از مصرف الکل اجتناب کرده و محل تورم را یخ درمانی کنید. مایعات زیاد مصرف کنید و جهت دفع اوره تحرک زیادی داشته باشید. از لوبیا خشک و مارچوبه به‌عنوان مواد غذایی حاوی پورین کمتر استفاده کنید و مصرف لبنیات کم‌چرب، غذاهای دیرهضم و چرب را کاهش دهید.

 

چنانچه بیماری کلیوی دارید بهتر است وضعیت سلامتی‌تان را در طول سال چک کنید. طی روز حدود ۸ لیوان (به‌اندازه کافی) آب بنوشید و با یک برنامه منظم ورزشی و رژیم غذایی در کاهش وزن خود بکوشید.

از غذاهایی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد؛ مانند ماکارونی، کیک و نان سفید، غذاهای فراوری شده همچون کالباس، ژامبون و سوسیس، جگر، دل‌وقلوه و مغز، گوشت شکار و گوشت قرمز و غذاهای دریایی مانند ماهی‌تن، ساردین و قزل‌آلا و نوشابه‌های الکلی و صنعتی اجتناب کنید.

 نقرس زانو چگونه درمان می‌شود؟

در این زمینه راه‌های درمان نقرس زانو چیست؟ باید بگوییم که دو نوع درمان برای این مشکل وجود دارد. درمان اول سبب کاهش درد و التهابات ناشی از حملات نقرس خواهد شد و درمان دوم به‌منظور جلوگیری از عوارض نقرس با کم‌کردن مقدار اسیداوریک درون فرد مبتلا خواهد شد.

 چگونه با ورزش نقرس زانو را درمان کنیم؟

شاید بپرسید از جمله بهترین راه‌های درمان نقرس زانو چیست؟ در این زمینه باید بگوییم انجام تمرینات و فعالیت‌های بدنی می‌تواند جزو مفیدترین راه‌های درمان این عارضه محسوب شود. انجام ورزش به شکل منظم می‌تواند سبب بهبود و حفظ سلامت جسمانی فرد مبتلا شود. برای انجام تمرینات ورزشی منظم و صحیح می‌توانید از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید. فیزیوتراپ به شما کمک می‌کند تا تمرینات ورزشی و فعالیت‌های بدنی متناسب با اندام خود را انجام دهید.

 نتیجه­ گیری

برای بهبود نقرس زانو، متخصصان و کارشناسان ورزشی اغلب به افراد مبتلا توصیه می‌کنند که تمرینات ورزشی را آهسته و با شدت کمتر انجام دهند و با کفش مناسب به پیاده‌روی رفته و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند. افراد مبتلا می‌توانند تمرینات استقامتی و کششی را با مشورت و راهنمایی فیزیوتراپ‌ها انجام دهند تا به نتیجه مطلوبی دست یابند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یازده =