غضروف مفصل زانو چیست

غضروف مفصل زانو چیست؟ انواع آسیب های غضروف زانو و بهترین روش درمان

غضروف مفصل زانو دو استخوان ران و درشت نی را به یکدیگر متصل می کند و امکان حرکت راحت تر آنها را فراهم می آورد. این غضروف ممکن است تحت شرایط مختلف مانند تصادف یا آسیب های ورزشی دچار عارضه شود. شما می توانید از حرکات اصلاحی زیادی برای بهبود آسیب های غضروف زانو استفاده کنید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

غضروف مفصل زانو بین دو استخوان ران و درشت­نی قرار گرفته است و با سطح صاف خود، این امکان را برای دو استخوان فراهم می­کند تا بدون ایجاد اصطکاک حرکت کنند. این غضروف از ساییدگی استخوان ران و درشت­نی جلوگیری می­کند و شرایطی به وجود می­آورد تا این دو استخوان بدون برخورد با یکدیگر، حرکت داشته باشند.

به همین علت، غضروف مفصل زانو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما می­توانید ورزش برای تقویت غضروف مفصل زانو را به­راحتی و در منزل انجام دهید تا از بروز هرگونه مشکلی در آینده جلوگیری کنید. در ادامه، به بررسی علت درد غضروف مفصل زانو و روش­های خانگی درمان آن می­پردازیم.

جهت درمان غضروف زانو با ورزش میتوانید به دکتر حوصله مراجعه کنید.

غضروف مفصل زانو چیست؟

غضروف مفصل زانو در بدن انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وجود این غضروف، امکان حرکت و راه­رفتن راحت را برای افراد فراهم می­کند و الگوی مناسبی در راه­رفتن آنها به وجود می­آورد. باید بدانید که غضروف تنها نقش برطرف­کننده اصطکاک بین دو استخوان را بر عهده دارد و فاقد هرگونه عصب یا رگ خونی است. غضروف مفصل زانو ممکن است تحت شرایط مختلف دچار آسیب شود و شرایط سختی را برای راه­رفتن فرد ایجاد می­کند.

نکته مهم در مورد آسیب غضروف مفصل زانو این است که این غضروف، رگ عصبی ندارد؛ در نتیجه، افراد در صورت ضربه دیدن دردی را احساس نخواهند کرد. می­توان گفت که در آسیب­های جزئی این غضروف، شاید فرد حتی متوجه ضربه دیدن نیز نشود، اما اگر آسیب شدیدی وارد شود که قسمت­های مرتبط نیز آسیب ببینند؛ فرد درد شدیدی را احساس خواهد کرد.

غضروف مفصل زانو به علت خاصیت ارتجاعی که دارد؛ از ایجاد اصطکاک در محل اتصال دو استخوان جلوگیری می­کند و شرایط راحتی برای راه­رفتن فرد فراهم می­کند. این غضروف سطح صیقلی دارد تا به دو استخوان متصل به خود اجازه بدهد که به­راحتی روی یکدیگر بلغزند و حرکت داشته باشند. غضروف مفصل زانو، سه استخوان را به یکدیگر متصل می­کنند که شامل استخوان درشت­نی، ران و کشکک زانو می­شوند. این غضروف بین درشت­نی و ران قرار دارد و همچنین با سطح پشتی کشکک زانو نیز در تماس است.

مهم­ترین عوامل آسیب­های غضروف زانو

غضروف­ها به­صورت کلی فاقد هرگونه عصب و رگ خونی هستند؛ به همین علت ممکن است که فرد متوجه آسیب وارد شده به آنها نشود. اگر غضروف مفصل زانو آسیب ببیند؛ افراد در ابتدا متوجه آن نمی­شوند. این آسیب معمولا در مدت­زمان طولانی یا در آسیب­ها بعدی با زانو مشخص می­شود. آسیب غضروف مفصل زانو ممکن است منجر به ازبین­رفتن کامل آن شود. تحت این شرایط، دو استخوان در معرض آسیب­های شدیدی می­شوند که می­تواند منجر به ایجاد تورم و بروز آرتروز شود.

عوامل زیادی ممکن است در ایجاد آسیب در غضروف زانو دخیل باشند که به دودسته عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی تقسیم می­شوند. مواردی نظیر سن و عدم تناسب قد و وزن فرد ممکن است در مدت­زمان طولانی منجر به ایجاد آسیب در غضروف مفصل زانو شوند؛ در این شرایط فرد دردی را احساس نمی­کند و تنها تغییراتی جزئی در الگو راه­رفتن وی به وجود می­آیند.

آسیب­های دیگر که در صورت وارد­شدن ضربه شدید یا تصادف بروز پیدا می­کنند نیز منجر به ایجاد آسیب به غضروف زانو می­شوند. همچنین عدم داشتن فعالیت بدنی مناسب نیز در مدت­زمان طولانی، شرایطی برای سایش و از­بین­رفتن غضروف مفصل زانو ایجاد می­کنند.

شایع­ترین علائم آسیب غضروف زانو

به­عنوان یکی از بارزترین علائم ایجاد آسیب غضروف زانو می­توان به عدم راحتی در هنگام راه­رفتن اشاره کرد. آسیب­دیدن غضروف مفصل زانو به­تنهایی دردی ایجاد نمی­کند و فرد ممکن است حتی متوجه آن نشود؛ اما اثرات این آسیب در مدت­زمان طولانی در اثر بالاتر رفتن سن یا تصادف، بروز پیدا می­کنند. قفل­شدن زانو، سخت­تر شدن حرکت برای فرد، احساس خشک­شدن مفصل زانو و ایجاد تورم برخی دیگر از علائم شایع آسیب­دیدن غضروف زانو هستند.

انواع آسیب­های غضروف زانو

آسیب­دیدن غضروف زانو را می­توان به­صورت کلی به 4 دسته مختلف تقسیم کرد که هر یک به بخشی از مراحل این آسیب از ابتدایی­ترین حالت تا مرحله نهایی آن تعلق می­گیرد. آسیب غضروف زانو در مرحله 1 تنها شامل نرم­شدن و ایجاد تورم اندک در محل این غضروف است. در مرحله 2 ایجاد این آسیب، مفصل زانو تا حدی دچار تورم می­شود که این موضوع به­خاطر شکل­گیری رشته و ایجاد شکاف روی سطح این غضروف رخ می­دهد.

در درجه سوم ایجاد آسیب به غضروف مفصل زانو، قطر رشته­ها افزایش پیدا می­کند و شکاف بیشتری در محل مفصل زانو شکل می­گیرد. در این مرحله، فرد ممکن است تورم شدیدی را احساس کند و در هنگام راه­رفتن، صدا تق­تق از زانو خود بشنود. همچنین در این مرحله، راه­رفتن و حتی ایستادن برای شخص سخت­تر خواهد شد.

در مرحله چهارم که مرحله نهایی آسیب غضروف مفصل زانو محسوب می­شود؛ فرد شرایط سختی برای راه­رفتن خواهد داشت که این موضوع به­خاطر ازبین­رفتن کامل این غضروف پیش می­آید. همچنین درد شدید و محدود­شدن حرکات زانو نیز از دیگر علائم آسیب مرحله 4 غضروف زانو محسوب می­شوند.

کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟

نرم­شدن کشکک زانو که در اثر آسیب به غضروف این مفصل ایجاد می­شود؛ در مدت­زمان شرایطی برای ایجاد آسیب شدید به زانو را به وجود می­آورد. نرمی کشکک زانو به اسم کندرومالاسی پاتلا نیز شناخته می­شود که بیشتر در میان افراد جوان و به­ویژه ورزشکاران حرفه­ای شایع است. دوندگان و افرادی که ورزش­های مختلف را به­صورت مداوم انجام می­دهند؛ علائم بیشتری از نرمی کشکک زانو را دارند که می­تواند در مدت­زمان طولانی منجر به ایجاد آسیب­های شدیدتر شود.

علت نرم­شدن غضروف زانو

نرم­شدن غضروف زانو به علت­های متفاوتی از جمله ورزش حرفه­ای به­صورت طولانی­مدت، عدم قرار­داشتن کشکک در محور زانو و آرتروز ایجاد شود که در نتیجه آن، فرد درد شدیدی در هنگام راه­رفتن و ایستادن احساس خواهد کرد. ضعف عضلات و دلایل ژنتیکی نیز ممکن است در نرم­شدن غضروف زانو دخیل باشند. در دوندگان که زانو آنها بیشتر تحت­فشار طولانی­مدت قرار می­گیرد؛ احتمال نرم­شدن غضروف کشکک زانو بیشتر است.

روش­های درمان نرمی غضروف زانو

نرمی غضروف زانو ممکن است درجه­های مختلفی داشته باشد که پزشک متخصص باید با توجه به نوع آسیب، درمان مخصوص را برای فرد انجام دهد. برخی از علائم نرمی کشکک زانو در حالتی بروز پیدا می­کنند که در آسیب هم­چنان در مراحل ابتدایی است و افراد می­توانند با انجام مراقبت­های دوره­ای و استراحت، شرایط مناسبی برای بهبود کشکک زانو فراهم کنند. به­صورت کلی، روش­های درمان غضروف مفصل زانو را می­توان به دودسته درمان تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم کرد.

روش­های جراحی برای ترمیم غضروف زانو

در درمان تهاجمی، فرد باید عمل جراحی انجام دهد. عمل جراحی تنها در صورتی انجام می­شود که آسیب در مراحل نهایی خود باشد و طولانی­تر شدن طول درمان، شرایطی برای ازبین­رفتن رباط و استخوان­های متصل به این غضروف را فراهم کند. در درمان غیرتهاجمی، فرد دوره درمان طولانی خواهد داشت که طول این دوره تا حد زیادی به خود فرد، آمادگی جسمانی وی و میزان آسیب بستگی دارد.

معرفی ورزش­های کششی و تقویتی برای بهبود آسیب غضروف مفصلی زانو

در این روش با توجه به کمتر بودن میزان آسیب، پزشک جلسات درمانی فیزیوتراپی را برای فرد آغاز می­کند. در این جلسات با انجام تعداد مشخصی از حرکات تقویتی، شرایط خوبی برای درمان خانگی غضروف مفصل زانو و افزایش استحکام عضلات متصل به زانو ایجاد می­شود تا کشکک زانو در محور اصلی خود قرار بگیرد و تعادل عضلانی برقرار شود. تقویت عضلات چهار سر سبب می­شوند که فشار از روی مفصل زانو برداشته شود و در نتیجه از آسیب به آن جلوگیری به عمل می­آید.

کشش همسترینگ در حالت خوابیده

همسترینگ یکی از عضلاتی است که تقویت آن منجر به جلوگیری از بروز آسیب در زانو می­شود. تقویت این عضله تاثیر بسیار زیادی در بهبود نرمی کشکک و غضروف زانو دارد. برای انجام حرکت تقویتی این عضله، به کمر دراز بکشید و با گرفتن زانو، تلاش کنید تا پا را به­صورت خود نزدیک کنید.

حرکت دیپ روی یک پا

روی زمین بنشینید و کف دست­ها را روی زمین بگذارید. به کمک دست­ها، بدن را به­صورت کامل از زمین جدا کنید. در این حالت، یک پا را به­صورت صاف نگه دارید؛ در حالتی که پا دیگر را خم کرده­اید. چند ثانیه در این وضعیت باقی بمانید؛ سپس به­صورت کامل روی زمین بنشینید و بعد از استراحت، دوباره این حرکت را تکرار کنید.

بالا بردن پا در حالت خوابیده

به پشت دراز بکشید و دست­ها را در گودی کمر قرار دهید. بدن را به­صورت کامل صاف کنید و در این حالت، دو پا خود را به­صورت هم­زمان بالا آورید. چند ثانیه در این حالت بمانید تا کشش و فشار در عضلات ران احساس کنید. سپس هر دو پا را به­آرامی پایین آورید و بعد از چند ثانیه، دوباره این حرکت را تکرار کنید.

نتیجه­ گیری

درد غضروف مفصل زانو می­تواند شرایطی برای ایجاد آسیب­های شدیدتر به زانو ایجاد کند. در صورت شدید بودن درد و تشخیص پزشک، فرد باید عمل جراحی انجام دهد؛ اما در شرایط دیگر، پزشک انجام ورزش برای تقویت غضروف مفصل زانو را برای فرد تشخیص می­دهد تا بتواند با پیگیری و انجام این حرکات اصلاحی، دوره درمان را به­خوبی طی کند و شرایط بهبود غضروف مفصل زانو را فراهم آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یک =