درمان برآمدگی پشت زانو یا کیست بیکر با ورزش

درمان برآمدگی پشت زانو یا کیست بیکر با ورزش

برآمدگی پشت زانو که نام کیست بیکر زانو نیز شناخته می¬شود؛ عارضه ای شایع در بسیاری از افراد است که علت های گوناگونی برای رخ دادن آن وجود دارند. در بسیاری از موارد، درمان این مشکل با استفاده از ورزش و حرکات اصلاحی انجام می شود و نیازی به انجام عمل جراحی نیست.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برخی از افراد ممکن است با احساس درد و وجود یک زائده اضافه در پشت پا خود به پزشک متخصص مراجعه کنند. در اکثر موارد، این نشانه­ها وجود کیست بیکر در پشت زانو را نشان می­دهند که علائم شایع آن شامل حس کردن توده­های پر از مایع در پشت زانو، احساس درد و عدم توانایی در حفظ تعادل می شوند. ممکن است با خود تصور کنید که برطرف کردن این مشکل تنها با انجام عمل جراحی امکان­ دارد؛ اما باید بدانید که یکی از بهترین روش­های درمان برآمدگی پشت زانو یا کیست بیکر، استفاده از ورزش و انجام حرکات اصلاحی محسوب می­شود.

شما می­توانید با انجام این حرکات اصلاحی، شرایطی برای خود فراهم کنید تا در سریع­ترین زمان ممکن به بهبودی کامل کیست شما بیانجامد. البته باید دقت داشته باشید که این حرکات اصلاحی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند تا بتوانید نتیجه خوبی از انجام آنها به دست آورید و شرایط برای بروز آسیب­های بیشتر زانو شما ایجاد نشود.

کیست بیکر زانو چیست؟

شاید این پرسش برای شما مطرح شود که کیست بیکر زانو چیست و تحت چه شرایطی ایجاد می­شود؟ کیست بیکر یک برجستگی دایره­ای شکل است که افراد مختلف از گروه­های سنی گوناگون با آن مواجه می­شوند. به همین علت، نمی­توان علت مشخصی برای رخ دادن این عارضه در نظر گرفت و باید گفت که این کیست به دلایل متنوعی اتفاق می­افتد که در افراد از گروه­های سنی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که این کیست بسیار شایع است و درصد بالایی از افراد آن را تجربه می کنند.

کیست بیکر زانو که در پشت مفصل زانو تشکیل می­شود و به علت توپی­شکل بودن، به نام وم زانو نیز شناخته شده است؛ به علت تجمع مایع در پشت زانو شکل می­گیرد و یک برجستگی در این قسمت ایجاد می­کند که ممکن است شرایط سختی برای راه رفتن یا نشستن فرد ایجاد کنند. در پشت مفصل زانو، یک کیسه کوچک پر مایع قرار دارد که به آن پوپلیتئال گفته می­شود. تجمع بیش از حد مایعات در این کیسه، شرایط ایجاد کیست بیکر زانو را فراهم می­کند.

علت و علائم کیست بیکر زانو

باید بدانید که دلایل مختلفی برای رخ دادن کیست بیکر زانو وجود دارند که به عنوان یکی از شایع­ترین علت­های رخ دادن این عارضه می­توان به آرتروز زانو اشاره کرد. همچنین باید بدانید که در بسیاری از آسیب­های زانو که در اثر فشار شدید یا تصادف رخ می­دهند نیز احتمال زیادی برای تشکیل کیست بیکر زانو وجود دارد. این کیست بیشتر در افراد 30 تا 70 ساله دیده می­شود؛ اما کودکان نیز ممکن است در سنین پیش از دبستان یعنی 4 تا 7 سالگی با این عارضه مواجه شوند.

مهم­ترین علامتی که نشان از تشکیل کیست بیکر در مفصل پشت زانو دارد؛ ایجاد برجستگی و برآمدگی در این قسمت است. تشکیل این کیست در برخی از موارد با درد بسیار زیادی همراه می­شود؛ البته باید بدانید که در برخی از افراد نیز هیچ دردی احساس نمی­شود که این موضوع با توجه به درجه آسیب در افراد متفاوت است. همچنین با توجه به موقعیت مکانی این کیست، افراد مختلف با مواردی نظیر احساس خشکی زانو و عدم توانایی کامل در خم و راست کردن زانو نیز روبه­رو می­شوند. این موضوع ممکن است در برخی از حرکات فرد، محدودیت­هایی ایجاد کند. همچنین باید بدانید که بیماری­هایی نظیر آرتروز، پارگی مینیسک زانو، آرتریت، رماتیسم مفاصل و وجود التهاب در مفصل زانو نیز ممکن است شرایط ایجاد کیست بیکر زانو را فراهم کنند.

بسیاری از افرادی که کیست بیکر زانو دارند؛ با شکایت از احساس درد و عدم توانایی در حفظ تعادل هنگام ایستادن طولانی­مدت یا انجام فعالیت­های روزمره به پزشک مراجعه می­کنند. البته باید توجه داشته باشید که در تعدادی از افرادی که این کیست را تجربه می­کنند؛ احساس درد به وجود نمی­آید.

بهترین تمرینات کیست بیکر زانو

برخی از حرکات اصلاحی وجود دارند که افراد مبتلا به کیست بیکر زانو می­توانند آنها را انجام دهند تا در کوتاه­ترین زمان ممکن به بهبودی دست پیدا کنند. البته باید توجه داشته باشید که این حرکات اصلاحی باید حتما تحت نظر پزشک متخصص و بنا بر تشخیص وی انجام شوند تا شما بتوانید به نتیجه خوبی از انجام این تمرینات دست پیدا کنید و طول دوره درمان خود را تا حد زیادی کاهش دهید. در ادامه، به بررسی برخی از بهترین حرکات اصلاحی برای بهبود کیست بیکر زانو می­پردازیم:

کشش کیست بیکر زانو ایستاده

هدف از انجام حرکت اصلاحی کشش کیست بیکر زانو این است که شما عضله این قسمت را تقویت کنید تا بتواند به خوبی فعالیت داشته باشد و کیست آن از بین برود. برای انجام این حرکت، شما باید به صورت ایستاده عضلات ران خود را منقبض کنید و همزمان با این انقباض، پشت زانو خود را نیز به سمت پایین فشار دهید. انجام این حرکت سبب می­شود که در مایعات جمع­شده درون کیست تلاطم ایجاد شود و کیست از بین برود.

کشش کیست بیکر خوابیده

برای انجام حرکت کشش بیکر به صورت خوابیده، باید روی زمین دراز بکشید و پاشنه پا خود را در این وضعیت، به آرامی به سمت جلو و عقب حرکت دهید. این حرکت سبب ایجاد کشش در مفاصل پشت زانو می­شود و می­تواند شرایطی برای شما فراهم کند که روند درمان کیست بیکر را سرعت بخشید. البته باید دقت داشته باشید که این حرکت حتما باید تحت نظر پزشک متخصص شما انجام شود تا از انجام صحیح آن اطمینان داشته باشید.

کشش کیست بیکر به صورت نشسته

برای انجام کشش کیست بیکر به صورت نشسته، شما باید روی یک صندلی بنشینید تا وضعیت بدنی شما در حالت مناسبی قرار داشته باشد. در این حالت، زانو خود را به صورت کامل صاف کنید؛ البته باید دقت داشته باشید که ران شما نباید از سطح صندلی فاصله بگیرد. پا خود را چند ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس به روی زمین بازگردانید. این حرکت را برای پا دیگر نیز انجام دهید. توجه داشته باشید که کشش کیست بیکر به صورت نشسته را باید تعداد مشخصی در هر ست انجام دهید تا بتوانید به نتیجه خوبی از انجام این حرکت برسید.

نتیجه ­گیری

کیست بیکر زانو به علت­های مختلفی ممکن است برای افراد در گروه­های سنی گوناگون رخ دهد. دلیل اصلی به وجود آمدن این کیست، این است که مایعات پشت مفصل زانو در یک کیسه کوچک که در این محل قرار دارد؛ تجمع پیدا می­کنند. با توجه به میزان آسیب، پزشک متخصص ممکن است برای فرد نیاز به عمل جراحی را تشخیص بدهد. البته در اکثر موارد، شما این امکان را دارید که با انجام برخی از ورزش­ها و حرکات اصلاحی این کیست را بهبود ببخشید. البته دقت داشته باشید که انجام تمام این حرکات باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند تا شما بتوانید به نتیجه خوبی از آنها دست پیدا کنید.یکی از متخصصان این در این زمینه دکتر حوصله است که میتوانید برای درمان برآمدگی پشت زانو با ورزش مراجعه کنید.

سوالات متداول:

آیا کیست بیکر با ورزش درمان می­شود؟

بله، شما می­توانید با انجام صحیح برخی از حرکات اصلاحی این کیست را در منزل درمان کنید.

آیا کیست بیکر بدون جراحی درمان می­شود؟

باید بدانید که در اکثر موارد، پزشک متخصص نیازی به انجام عمل جراحی برای بهبود کیست بیکر نمی­بیند و شما می­توانید مراحل درمان با ورزش را شروع کنید.

ورزش برای درمان کیست بیکر چه تاثیری دارد؟

ورزش به عنوان یکی از بهترین روش­های درمان برای کیست بیکر شناخته می­شود که با توجه به میزان آسیب در افراد مختلف، به روش­های متفاوتی صورت می­گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =