وماتیسم مفصلی زانو

تفاوت بین روماتیسم مفصلی زانو و آرتروز

 فرق روماتیسم مفصلی و آرتروز در مواردی است که ممکن است باعث شوند برخی از افراد این دو مورد را با یکدیگر اشتباه بگیرند. روماتیسم مفصلی سبب واردشدن التهاب به بافت­ها می­شود؛ درحالی‌که در بیماری آرتروز، غضروف مفاصل تحت آسیب قرار می­گیرند.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

روماتیسم فصلی یا آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌های التهابی سیستماتیک مفاصل است که در شمار بیماری‌های ضدالتهابی به شمار می‏رود. این بیماری التهابی مزمن مفاصل کوچک و بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این عارضه سیستم ایمنی بدن به شکل نادرست به مفصل‌ها حمله می‏کند و سبب التهاب و آسیب‌زدن به بافت‏های مفصلی یا مفاصل می‎شود. شما می­توانید با استفاده از خدمات بنیاد سلامت دکتر حوصله، به خوبی از تفاوت این دو بیماری اطلاع پیدا کنید و روش­های درمان آنها را بدانید.

درحالی­که در بیماری آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی در سطح جهان است. این بیماری گاهی با روماتیسم مفصلی اشتباه گرفته می‌شود. درحالی‌که آرتروز یک بیماری مفضلی مزمن محسوب می‌شود که می‌تواند به غضروف مفاصل آسیب برساند و علت بروز آن تخریب‌شدن غضروف‌هاست. در ادامه به مقایسه روماتیسم مفصلی و آرتروز زانو می­پردازیم.

مقایسه علت‌های آرتروز و روماتیسم فصلی

در مورد بررسی تفاوت بین روماتیسم مفصلی زانو و آرتروز و علت پیدایش بیماری آرتروئیت باید گفت که این بیماری خودایمنی به این شکل ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن هر فردی به شکل عادی قادر است به تولید آنتی‌بادی‌های بپردازد که قادر باشند به ویروس‌های بیماری‌زا و باکتری‌ها حمله کنند و سبب ازبین‌رفتن آن‏ها شوند. اما افراد دارای بیماری خودایمن، سیستم ایمنی بدنشان متأسفانه آنتی‌بادی‌هایی را علیه بافت‏های سالم بدن می‏سازد که به بافت‏های بدن حمله می‎کند. علت این بیماری را هنوز دقیق تشخیص نداده‏اند. اما در برخی مبتلایان دیده شده افراد دچار چندین بیماری خودایمنی به شکل هم‌زمان هستند.

در باره استئوآرتریت/آرتروز باید گفت این بیماری علت دقیقاً مشخصی ندارد و عواملی همچون سن بالا، وجود سابقه خانوادگی، زن بودن، چاقی بیش از اندازه و ورزش زیاد و مشاغلی که در آن‌ها از چند مفصل استفاده می‌شود، نقش دارند. این بیماری اغلب در افراد مسن و بالای ۶۰ سال دیده می‌شود و علت آن این است که غضروف به‌عنوان یک بافت لغزنده و نرم، استخوان‌ها را پوشانده و در مقابل ساییدگی از آن‌ها محافظت می‌کند. در بیماری آرتروز غضروف کم‌کم تخریب شده و استخوان‌ها به هم ساییده خواهند شد و این مسئله سبب درد، تورم، سفتی و درد و محدودیت در حرکت مفصل‌ها می‌شود.

تفاوت علائم روماتیسم مفصلی و آرتروز زانو

علایم روماتیسم مفصلی زمانی که این بیماری در مراحل اولیه خود قرار دارد، بسیار مبهم و کمی مشابه سایر بیماری‌هاست. شدت و نوع علایم این بیماری هم در بیماران می‌تواند متفاوت باشد. از جمله علایم این بیماری به مواردی همچون درد زانو، ورم غدد، داغی مفاصل، ورم مفاصل، بی‏حالی و ضعف شدید، تب، خشکی مفاصل در اول صبح، ایجاد برآمدگی‌های سفت در زیر پوست فرد بیمار و کم‌اشتهایی و کاهش وزن اشاره کرد.

گرچه انجام برخی آزمایش‌ها مانند RF و ANTI-CCP در روماتیسم مفصلی احتمال مثبت‌شدن دارند و به تشخیص درست بیماری کمک خواهند کرد، اما این آزمایش‌ها در تشخیص آرتروز نمی‌توانند مورداستفاده قرار گیرند. خشکی صبحگاهی در مفاصلی که درگیر شده چنانچه بیش از ۳۰ دقیقه و تا ۱ و ۲ ساعت طول بکشد از نشانه‌های بیماری روماتیسم مفصلی محسوب می‌شود، در حالیکه در آرتروز این علامت یا نیست یا اینکه زیر ۳۰ دقیقه است.

فرق تشخیص آرتروز روماتیسم فصلی

به منظور اطلاع از تفاوت بین روماتیسم مفصلی و آرتروز برای تشخیص بیماری روماتیسم فصلی صرفاً از طریق انجام‌دادن یک آزمایش نمی‌توان عملکرد، لذا پزشکان برای تشخیص این عارضه از تعدادی آزمایش استفاده می‌کنند که هدف از انجام این آزمایش‌ها بررسی نمودن ساختار زانو و یا اندازه‏گیری مقدار التهاب موجود در بدن است. از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که برای تشخیص این بیماری استفاده می‎شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 عامل روماتوئیدی (RF)

یک آزمایش خونی که در آن رسوب گلبول‌های قرمز خون به انتهای لوله‌آزمایش مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. به هر میزان که این سلول‌ها با سرعت زیادتری ته‎نشین شوند، قطعاً شدت التهابی که در بدن مشاهده می‎شود بیشتر خواهد بود.

 سرعت رسوب گلبول قرمز (EST)

حدود ۷۰ تا ۸۰ % کسانی که در خون آن‎ها پروتئینی تحت عنوان عامل روماتوئیدی وجود دارد، اغلب به بیماری روماتیسم مفصلی دچار هستند.

 عکس‌برداری اشعه ایکس و MIR

برخی اوقات از آزمایش‌های عکس‌برداری و ام‌آرآی جهت تشخیص و تعیین مقدار آسیب‌دیدگی استخوان‏های مفصل زانو و بررسی مقدار ورم بافت‌های نرم استفاده می‌کنند. نتایج این آزمایش‏ها را هم به‌عنوان یک مدرک مهم جهت مقایسه با سایر آزمایش‏هایی که قرار است در آینده انجام شود مورداستفاده قرار می‌دهند.

در زمینه تشخیص آرتروز باید بگوییم که معمولاً این عارضه به‌عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته می‌شود که منجر به خشکی، بی‌حرکتی، درد و تغییر شکل مفصل زانو خواهد شد و توانایی فرد در راه‌رفتن و زندگی‌کردن را مختل می‌کند.

این بیماری از روی نشانه‌های آن به‌ویژه درد (در زمان حرکت‌دادن زانو – بدتر شدن زانودرد در پایان روز)، بی‌حرکتی و خشکی زانو (بعد از استراحت دادن به زانو دقایقی با حرکت‌دادن زانو بهتر می‌شود)، صدادادن زانو (شنیدن صدای تق‌تق و قیژقیژ از زانو)، ورم زانو (به علت تجمع مایع مفصلی) و بزرگ‌شدن مفصل زانو به علت وجود زائده‌های استخوانی قابل‌تشخیص است. از دیگر علایمی که کمتر شایع‌اند و برای تشخیص این بیماری از آن‌ها استفاده می‌شود می‌توان به مواردی همچون: خال کردن زانو – محدودیت حرکتی زانو و تحلیل‌رفتن عضلات اطراف زانو اشاره کرد.

این بیماری به شکلی است که گاهی سبب می‌شود بیمار از شدت درد در شب‌هنگام از خواب بلند شده و درد دوره‌ای را تجربه کند. احتمال دارد گاهی علایم شدت پیدا کنند و مدتی درد ادامه‌دار باشد و گاهی هم بدون علت رخ دهند. برخی مواقع هم با قرارگرفتن در شرایط آب‌وهوایی بد و یا مرطوب درد زانوها شدت خواهد گرفت چرا که ریشه‌های عصبی در کپسول مفصلی در مقابل تغییرات فشار جوی حساس‌اند.

تفاوت درمان روماتیسم مفصلی و آرتروز

از جمله تفاوت روماتیسم مفصلی زانو و آرتروز، شیوه درمان آن‌هاست. متأسفانه بیماری روماتیسم مفصلی دارای درمان قطعی نیست و احتمال دارد روند معالجه بیمار تا پایان عمر ادامه پیدا کند. در مراحل درمان تلاش می‌شود علایم بیماری تسکین پیدا کند. این بیماری، یک بیماری چند سیستمی محسوب می‌شود که قادر است اندام‎های مختلف مانند مغز استخوان، دستگاه قلبی و عروقی، چشم‎ها و ریه‌ها را درگیر کند.

فرق روماتیسم مفصلی و آرتروز در این است که با اقدامات خودمراقبتی می‌توان علائم این بیماری را به‌راحتی کنترل کرد. با انجام ورزش‎های سبک همچون شنا، ایروبیک و پیاده‏روی می‏توان عضلات اطراف مفاصل را تقویت نمود. برای تسکین درد گرم زانوها می‎تواند اثرگذار باشد و به شل‌شدن عضلات هم کمک کند در حالیکه سردکردن سبب کند و مبهم شدن درد می‏گردد. همچنین می‌توان از تکنیک‏های ریلکسیشن مانند هیپنوتیزم درمانی، تجسم خلاق و تنفس عمیق استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد تفاوت روماتیسم مفصلی زانو و آرتروز، استفاده از درمان گیاهی برای این بیماری است. بدون نسخه داروهای زیادی برای این بیماری تجویز می‎شود که برخی از آن‌ها ممکن است دارای عوارض خطرناک باشند؛ بنابراین بیمار باید حتماً به این مسئله وجه داشته باشد. اغلب اوقات بیماران این داروها را به شکل ترکیبی استفاده می‎کنند. رایج‌ترین این داروها عبارت‌اند از:

 استروئیدها: این داروی تجویزی مانند متیل پردنیزون و پردنیزون به‌واسطه دارابودن خاصیت بازدارندگی سیستم ایمنی بدن سبب کندشدن روند آسیب‏دیدن مفاصل و التهابات می‌شوند.

 داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: این داروها مانند ایبوپروفن یا آودیل/موترین و ناپروکسین می‎توانند به‌خوبی التهاب و درد را کاهش دهند. دوز بالاتر این داروها باید حتماً به واسطه پزشک متخصص تجویز شود.

 داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن: این داروها قادرند سبب تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شوند که از جمله آن‌ها می‏توان به آزاتیوپرین، سیکلوسپورین و سیکلوفسفامید را نام برد.

 داروهای بیولوژیکی: این داروها از پروتئین‏هایی با نام سایکوتین‌ها بازدارندگی می‎کنند و سبب التهاب در بدن می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها آتانرسپت، اینفلیکسیماب و ادالیمومب است.

 داروهای ضدروماتیسم: که مانع آسیب‌دیدن دائم مفاصل زانو و بافت شده و شامل متوترکسات، هیدروکسی کلروکوئین و لفلونامید می‌شود.

از جمله تفاوت بین روماتیسم مفصلی زانو و آرتروز استفاده از جراحی به‌عنوان یکی از راه‌های درمان است. از این روش زمانی استفاده می‏شود که داروهای بالا نتوانند از آسیب‏دیدن مفصل جلوگیری کنند و یا شدت آن را کاهش دهند. اعمال جراحی در این بیماری دربرگیرنده تاندون و تعویض کامل مفصل خواهد بود و یک مفصل مصنوعی جای مفصل آسیب‌دیده زانو قرار خواهد گرفت. جهت درمان این عارضه از شیوه‌های غیرجراحی مانند زانوبند طبی، فیزیوتراپی و ورزش‌های زانو هم استفاده می‌شود.

تزریق در بخش مفصل هم یکی دیگر از راه‌های درمان این بیماری به شمار می‌رود. در این شیوه داخل مفصل زانو استروئید تزریق می‌کنند تا خشکی، ورم و درد مفصل کاهش پیدا کند. در حالیکه تزریقات مکرر احتمال دارد سبب خرابی بیشتر مفصل زانو بشود. از داروهای استروئید در بخش غشای تاندون‎ها جهت کاهش ورم ناشی از التهاب پوشش تاندون استفاده می‏شود و در کاهش التهابات بسیار مؤثر است، اما احتمال دارد سبب تشدید پارگی تاندون شود.

از جمله تفاوت بین روماتیسم مفصلی زانو و آرتروز نحوه درمان بیماری آرتروز است. در زمینه درمان این بیماری دارو، فیزیوتراپی، تزریق ژل به زانو و تزریق پی آر پی، زانوبند طبی، کفش طبی و شیوه‌های غضروف‌ساز و درمان‌های مکمل استفاده می‌شود. در مواقع ضروری احتمال جراحی زانو هم وجود دارد. عمل جراحی زمانی مورداستفاده است که هیچ‌یک از روش‌های درمانی غیرجراحی در درمان این بیماری اثربخش واقع نشده باشد. در موارد تخریب غضروف مفلی فرد بیمار گاها تعویض مفصل به وی توصیه خواهد شد.

 نتیجه­ گیری

بسیاری از افراد ممکن است آرتروز مفصلی و آرتریت روماتوئید را با یکدیگر اشتباه بگیرند. باید بدانید که در روماتیسم مفصلی، مفاصل دچار التهاب می­شوند؛ اما در آرتروز، غضروف مفاصل تحت تخریب قرار می­گیرند. همچنین باید توجه داشته باشید که روش­های درمان این بیماری­ها نیز با یکدیگر تفاوت­های بسیار زیادی دارند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 9 =