دررفتگی کشکک زانو

علائم دررفتگی کشکک زانو و روش های درمان

کشکک زانو استخوانی عدسی شکل است که در شکافی در محل زانو قرار دارد. این استخوان ممکن است تحت شرایط مختلف دچار آسیب¬های گوناگونی شود که درد زیادی را به افراد تحمیل می¬کنند. باید بدانید که برای درمان این آسیب، حتما نیازی به انجام عمل جراحی نیست و می¬توان با ورزش و حرکات اصلاحی در منزل این آسیب را برطرف کنید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دررفتگی کشکک زانو زمانی اتفاق می­افتد که استخوان کشکک از محل اصلی خود خارج شود. دررفتگی این استخوان عدسی شکل که در قسمت جلویی زانو قرار دارد؛ ممکن است به درگیری مفاصل و رباط­های متصل به این استخوان ختم یابد که در این صورت، افراد درد بسیار زیادی را متحمل می­شوند و ممکن است لازم شود عمل جراحی انجام بدهند. البته باید بدانید که افراد می­توانند در رفتگی کشکک زانو را با استفاده از انجام برخی ورزش­های مخصوص و حرکات اصلاحی درمان کنند. در ادامه، به بررسی این حرکات و شیوه انجام آنها برای درمان تضمینی در رفتگی کشکک زانو می­پردازیم.

دلایل دررفتگی کشکک زانو

کشکک زانو ممکن است به صورت جزئی یا کامل اتفاق بیفتد. این استخوان در یک شکاف در جلو زانو قرار گرفته است و هنگام دررفتگی، کشکک از محل این شکاف خارج می­شود. دررفتگی کشکک زانو به دلایل مختلفی اتفاق می­افتد که به عنوان برخی از آنها می­توان به اصابت ضربه با شدت زیاد یا خم کردن ناگهانی پا اشاره کرد. علائم دررفتگی این استخوان اکثرا در میان ورزشکاران حرفه­ای دیده می­شود؛ اما سایر افراد نیز ممکن است در برخی سوانح نظیر تصادف شدید، با این مشکل مواجه شوند.

در برخی از افراد، کشکک زانو به صورت مادرزادی ناپایدار است. در این افراد، مفاصل متصل به این استخوان شل هستند و امکان بیشتری برای دررفتگی زانو آنها وجود دارد. این مشکلات ژنتیکی نیز از دیگر دلایل دررفتگی استخوان کشکک زانو به شمار می­روند.

راه­های تشخیص دررفتگی زانو

بسیاری از افراد با شکایت از تکان خوردن کشکک زانو به پزشک مراجعه می­کنند. تشخیص دررفتگی کشکک زانو باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در معاینات، پزشک با استفاده از تصاویر اشعه X و نتایج اسکن MRI می­تواند دررفتگی استخوان کشکک از محل اصلی خود را تشخیص دهد و در صورت نیاز به عمل جراحی، فرد را برای عمل آماده کند.

دقت داشته باشید که دررفتگی این استخوان ممکن است به صورت کلی یا جزئی رخ دهد. هنگام دررفتگی کامل کشکک، رباط متصل به آن به صورت کامل پاره می­شود یا تحت فشار شدیدی قرار می­گیرد. دررفتگی جزئی این استخوان، معمولا نیازی به عمل جراحی نیست و فرد می­تواند درمان دررفتگی کشکک زانو با ورزش را در خانه انجام دهد تا به بهبودی کامل دست یابد. البته باید توجه داشته باشید که درمان تنها زمانی صورت می­گیرد که این حرکات اصلاحی به صورت منظم و پیوسته انجام شوند تا فرد بتواند به نتیجه موردنظر خود از آنها برسد.

روش­های درمانی دررفتگی کشکک زانو

درمان تکان خوردن کشکک زانو می­تواند به کمک ورزش­های خانگی و انجام مجموعه­ای از حرکات اصلاحی در منزل انجام شود. البته باید توجه داشته باشید که این ورزش­ها حتما تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند تا بتوانید به نتیجه خوبی از آنها دست یابید؛ همچنین باید در صورت تکان خوردن کشکک زانو،  پیش از هرگونه اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا میزان دررفتگی کشکک زانو شما را مشخص کند و نیاز یا عدم نیاز به عمل جراحی را تشخیص دهد. در ادامه، به بررسی انواع روش­های درمان دررفتگی کشکک زانو می­پردازیم:

تقویت عضله همسترینگ

تقویت عضله پشت ران که به عنوان عضله همسترینگ نیز شناخته می­شود؛ یکی از مهم­ترین گام­های ابتدایی برای درمان دررفتگی کشکک زانو به شمار می­رود. شما می­توانید این عضله را با استفاده از برخی از تمرین­های بدن­سازی ساده در منزل تقویت کنید. برای تقویت همسترینگ، به پشت روی زمین دراز بکشید و یک پا خود را از زانو خم کنید. سپس پا دیگر را به حالت صاف به آرامی به سمت بالا آورید تا زمانی که در پشت ران خود کشش احساس کنید.

می­توانید دستان خود را در پشت زانو قرار دهید تا کنترل بهتری روی انجام حرکت داشته باشید. همچنین توجه کنید که در این حرکت، کمر شما باید از زمین فاصله داشته باشد. در نهایت، وضعیت بدن خود را به مدت چند ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس به حالت عادی بازگردید. این حرکت باید در تعداد مشخص انجام شود؛ برای آگاهی از تعداد دقیق، از پزشک خود مشورت بگیرید.

کشش عضلات چهار سر

یکی دیگر از روش­های درمان خانگی کشکک زانو با ورزش، این است که عضلات چهار سر خود را تقویت کنید. برای انجام این حرکت شما باید پا خود را از پشت به سمت بالا خم کنید تا زمانی که در عضلات پشت ران خود احساس کشش داشته باشید. دقت داشته باشید که در انجام این حرکت، کمر و زانو پا ثابت شما نباید خم شود. همچنین برای تسلط بهتر بر این حرکت، می­توانید از دست خود برای گرفتن مچ پا کمک بگیرید تا با راحتی بیشتری آن را انجام دهید.

درمان خانگی دررفتگی کشکک زانو

در صورت تشخیص پزشک مبنی بر عدم نیاز به عمل جراحی، می­توانید درمان دررفتگی کشکک زانو را در منزل انجام دهید. معمولا حرکات اصلاحی که برای بهبود وضعیت زانو در نظر گرفته می­شوند؛ نیاز به وسایل خاصی ندارند و شما این امکان را دارید که به راحتی آنها را انجام دهید. تقویت عضلات متصل به کشکک زانو مانند همسترینگ و چهار سر، استفاده از کمپرس آب سرد به صورت مداوم و انجام حرکات اصلاحی، از جمله عواملی هستند که می­توانند کمک خوبی برای درمان تکان خوردن کشکک زانو شما باشند.

البته دقت داشته باشید که در صورت دررفتگی کشکک، شما ابتدا باید تحت نظر پزشک متخصص کشکک زانو را به محل ابتدایی آن بازگردانید و آن را جا بیندازید. جا انداختن استخوان باید حتما تحت شرایط ویژه انجام شود و افراد نمی­توانند به تنهایی نسبت به انجام آن اقدام کنند. تمام حرکات اصلاحی باید پس از جا انداختن کامل زانو انجام شوند تا فرد به بهبودی کامل دست یابد.

برای درمان کشکک زانو با ورزش برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است زیر نظر دکتر متخصص باشد، از این جهت دکتر حوصله میتوانید گزینه مناسبی برای شما که قصد بهبود کشکک زانو را دارید است.

دررفتگی کشکک زانو در کودکان

دررفتگی کشکک زانو بیشتر در کودکان دیده می­شود که از علت­های اصلی آن می­توان به نرم بودن مفاصل در سنین پایین اشاره کرد. البته برخی از کودکان به دلایل مادرزادی نیز دچار عدم ثبات استخوان کشکک زانو هستند که این موضوع نیز ممکن است احتمال در رفتن این استخوان را افزایش دهد. در اقدام اولیه پس از دررفتن کشکک زانو کودک، باید به سرعت از کمپرس آب سرد استفاده کنید و کودک را در حالت دراز کشیده قرار دهید تا از آسیب­های بیشتر به مفاصل و رباط جلوگیری کنید.

روش درمان تضمینی دررفتگی کشکک زانو

علائم دررفتگی کشکک زانو را می­توان در گروه­های سنی مختلف مشاهده کرد؛ اما این موضوع بیشتر در میان کودکان به علت نرم­تر بودن مفاصل، شایع است. برخی از ورزش­ها که منجر به تقویت عضلات ران می­شوند؛ می­توانند از دررفتگی این استخوان تا حدی جلوگیری کنند. شما می­توانید در صورت دررفتگی استخوان کشکک زانو و تشخیص پزشک مبنی بر عدم نیاز به جراحی، درمان دررفتگی کشکک زانو با ورزش را با استفاده از تعدادی حرکات اصلاحی در منزل انجام دهید.

سوالات متداول:

تکان خوردن کشکک زانو با ورزش درمان می­شود؟

بله، در دررفتگی جزئی کشکک زانو شما می­توانید با مجموعه­ای حرکات اصلاحی این مشکل را برطرف کنید.

آیا تکان خوردن کشکک زانو درد دارد؟

برخی از افراد با درد شدید به پزشک مراجعه می­کنند که این موضوع به خاطر دررفتگی شدید و پارگی تاندون­های مرتبط با این استخوان اتفاق می­افتد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =