روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

 روماتیسم مفصلی که به نام آرتریت روماتوئید نیز شناخته می­شود؛ یک بیماری خودایمنی به شمار می­رود که با عوارض مختلفی از جمله عدم حفظ الگو مناسب راه‌رفتن و آسیب­های مفصلی همراه است. روش­های گوناگونی برای بهبود این مشکل وجود دارد که باتوجه‌به شرایط جسمی افراد، متفاوت است.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

درباره اینکه روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟ باید گفت روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید به‌عنوان یک بیماری خودایمنی اغلب در بانوان مشاهده می‌شود و علت ایجاد آن اختلال در دستگاه ایمنی بدن است که سبب التهاب تورم، درد مفاصل و التهاب آن‌ها می‌شود. نقص در سیستم ایمنی و ضعف آن سبب می‌شود بافت‌های سالم بدن مانند مفاصل دچار حمله شده و ملتهب شوند. التهاب مفصل‌ها سبب کشیده‌شدن رباط‌ها و تاندون‌های ضعیف شده و سبب می‌شود آن‌ها حالت طبیعی خود را از دست بدهند و فرد دچار روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید شود. علت ابتلا به این عارضه می‌تواند ژنتیک باشد و یا به سابقه خانوادگی افراد بستگی داشته باشد. از دیگر عوامل ایجادکننده این عارضه کم‌تحرکی، سن افراد، ورزش‌نکردن مصرف دخانیات است.

 روماتیسم چیست؟

روماتیسم اصطلاحی است که سفتی مفصل و درد را نشان می‌دهد و به مجموعه‌ای از بیماری‌های روماتیسمی اطلاق می‌شود. این عارضه بر مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اثرگذار است و سبب درد مزمن شده و بر بافت‌های هم‌بند اثر می‌گذارد. این بیماری دربرگیرنده التهاب مفصلی و روماتیسم غیرمفصلی می‌شود که نشانگر روماتیسم بافت نرم و درد ناحیه‌ای است.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

این بیماری به سفتی و درد مفاصل گفته می‌شود.

تعریف روماتیسم مفصلی آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) رایج‌ترین بیماری التهایی در مفاصل است و به عنوان یک بیماری خودایمنی مزمن از آن یاد می‌شود.
افرادی که بیشتر دچار این عارضه می‌شوند زنان- افراد دارای سابقه خانوادگی و سیگاری‌ها
علت ایجاد این عارضه در این بیماری خودایمنی (که با حمله سیستم ایمنی به بافت خود همراه است) مفاصل ملتهب شده، دچار تورم و درد می‌شود. به همراه ایجاد این عارضه فرد مبتلا خشکی مفاصل صبح هنگام را تجربه می‌کند.

نحوه کارکردن مفاصل در حالت عادی

جایی که دو عضله به هم می‌رسند، مفصل نامیده می‌شود. اغلب مفصل‌ها به استخوان‌ها این امکان را می‌دهند که در جهات مشخص و محدوده دقیقی حرکت کنند. مثلاً زانو از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین مفاصل بدن به شمار می‌رود. مفصل زانو باید تااندازه‌ای قوی باشد که بتواند وزن بدن فرد را تحمل کرده، آن را سر جای خود قفل کند تا بتوان روی بدن ایستاد.

برخی اوقات این مفصل باید بتواند تاب بخورد، خم شود تا افراد قادر به ورزش و دویدن باشند. انتهای هر استخوان با غضروف پوشانده شده و سطح نرم و لغزنده دارد. عملکرد غضروف‌ها به‌گونه‌ای است که ته استخوان‌ها بر روی‌هم حرکت می‌کنند، اما ساییده نمی‌شوند.

 روماتیسم مفصلی چگونه به وجود می‌آید؟

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت میزان زیادی خون و مایع به قسمتی از بدن که به آن حمله عفونتی شده، فرستاده می‌شود. مثلاً چنانچه زخمی روی بدن فرد به وجود آید و عفونی شود، پوست اطرافش متورم شده و تغییر رنگ خواهد داد.

چنانچه مفاصل متورم شده و التهاب پیدا کنند سبب ایجاد مشکلاتی می‌شوند. زمانی که تورم کم شود، همچنان غلاف اطراف غضروف‌ها کشیده خواهد ماند و مفصل در وضعیت مناسب قرار نمی‌گیرد. این امر منجر به ناپایداری مفصل شده و روماتیسم مفصلی را به وجود می‌آورد.

 علائم روماتیسم مفصلی چیست؟

اما علایم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟ از جمله نشانه‌های این عارضه می‌توان به درد در مفصل، سختی مفصل در زمان صبح، تب و قرمزی مفصل و التهاب، کم‌اشتهایی، کاهش وزن، تعرق، خستگی و کمبود انرژی، چشم‌های خشک و درد قفسه سینه در نتیجه التهاب اشاره کرد. این عارضه متأسفانه احتمال دارد هر مفصل (مفاصل کوچک دست‌وپا) را در بدن درگیر کند.

 دلایل ابتلا به روماتیسم مفصلی

برای بسیاری از افراد سؤال است که علت روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟ در ادامه به مواردی که در ایجاد این بیماری نقش‌آفرینی می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

 · سن فرد

این بیماری می‌تواند افراد ۴۰ الی ۶۰ سال را تحت‌تأثیر قرار دهد. حدود سه‌چهارم افراد وقتی متوجه این بیماری می‌شوند، عمدتاً در سن قانونی کارکردن قرار دارند.

 · جنسیت

این عارضه در خانم‌ها حدود دو الی سه برابر بیشتر از آقایان رخ می‌دهد.

 · ژنتیک

علت ابتلا به این بیماری ترکیبی از عوامل محیطی همچون رژیم غذایی و سیگارکشیدن و ژنتیک است. متأسفانه پزشکان همچنان علت و ارتباط ژنتیک با این بیماری را تشخیص نداده‌اند، اما گفته می‌شود ژنتیک در رشد بیماری کم‌تأثیر نیست.

 · وزن

چنانچه شما هم دارای اضافه‌وزن هستید، احتمال بیشتری دارد در معرض روماتیسم مفصلی باشید. از شاخص توده بدنی به‌عنوان عاملی برای سنجش وزن استفاده می‌شود و در آن وزن و قد افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر شاخص توده بدنی (BMI) زیر ۱۸.۵ بود، دچار کمبود وزن هستید. اگر مابین ۱۸.۵ الی ۲۴.۹ بود، وزنتان خوب است. اگر بین ۲۵ الی ۲۹.۹ باشد، متأسفانه اضافه‌وزن دارید و چنانچه BMI مابین ۳۰ الی ۳۹.۹ چاق هستید.

 · سیگارکشیدن

با سیگارکشیدن بیماری روماتیسم مفصلی رشد می‌کند و افزایش می‌یابد، بنابراین چنانچه دچار روماتیسم هستید و سیگار هم می‌کشید، هر چه زودتر به ترک آن اقدام کنید.

 · رژیم غذایی

تحقیقات متعدد نشان داده است که با مصرف زیاد گوشت قرمز و نخوردن ویتامین C احتمال بیشتری وجود دارد که افراد به رماتیسم مفصلی مبتلا شوند.

 روماتیسم مفصلی و درمان آن

در قسمت‌های بالا درباره اینکه روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟ صحبت کردیم. هر چه‌قدر سریع‌تر به دنبال درمان این بیماری بروید، زودتر درمان خواهید شد. هدف اصلی از درمان این بیماری، کم‌شدن درد و کنترل التهاب است. شیوه‌های درمان این بیماری به شرح زیر است:

مسکن‌ها، استروئیدها، داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی و ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری. اغلب افرادی که دچار روماتیسم هستند، بیشتر از دارو استفاده می‌کنند و گاهی اوقات نیاز به تغییر درمان دارویی است و باید علایم بیماری موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

 نتیجه ­گیری

روماتیسم زانو یکی از عارضه­ های خودایمنی است که به دلایل مختلف برای افراد اتفاق می­افتد. باید توجه داشته باشید که این مشکل، به روش­های گوناگونی قابل‌بهبود است. شما می­توانید با استفاده از خدمات بنیاد سلامت دکتر حوصله، به‌خوبی از انواع این روش­ها اطلاع پیدا کنید و شانس بالایی برای بهبود مشکل روماتیسم مفصلی زانو داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 6 =