درد کشکک زانو

درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟

زانو درد یکی از شایع­ترین مشکلاتی است که افراد زیادی را درگیر می­کند. این درد ممکن است به دلایل مختلفی نظیر ورزش حرفه­ای یا آسیب‌دیدن شدید برای افراد رخ بدهد و به همین علت، روش­های گوناگونی برای بهبود آن باتوجه‌به شرایط فرد در نظر گرفته می­شوند.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 9 دقیقه

از جمله دلایل درد زانو در راه‌رفتن، فعالیت بیش از اندازه، آسیب‌دیدگی، اضافه‌وزن و آرتروز است. مهم‌ترین علامت این عارضه دردی است که هنگام راه‌رفتن آن را حس می‌کنید. این درد در زمان نشستن، ایستادن و خوابیدن حس نمی‌شود، اما با چند قدم راه‌رفتن شاهد آن خواهید بود. در ادامه در مورد اینکه درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ صحبت خواهیم کرد.

علت درد زانو در راه‌رفتن و انواع آن

در این باره که درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ باید بگوییم که زانو جزو پیچیده‎ترین مفصل‎ها در بدن است که در مقایسه با سایر اعضا کارکرد بیشتری داشته و آسیب‌پذیرتر است. افراد بسیاری هستند که مرتباً از زانو درد شکایت دارند. این درد به شکل ناگهانی و بی‏هیچ علتی به وجود می‏آید و گاهی بر اثر ضرب‌دیدگی مکرر خود را نشان می‌دهد. باتوجه‌به اینکه کدام بخش از زانو آسیب‏دیده باشد، درد زانو در نواحی مختلف ظاهر خواهد شد.

بعضی افراد این درد را در قسمت زانو حس کرده و یا زمان بالارفتن از پله‏ها سراغشان می‌آید. برخی دیگر هنگام دویدن با آن مواجه می‌شوند. این درد جزو متداول‏ترین دردهاست که اغلب افراد مسن از آن رنج می‎برند. این دردها به یک صورت بوده و یک منبع دقیقاً مشخص دارد. شما می­توانید با استفاده از خدمات بنیاد سلامت دکتر حوصله، به‌خوبی از انواع دردهای زانو و روش­های بهبود آنها مطلع شوید.

 انواع زانودرد عبارت است از:

درد پشت زانو یا درد میانی زانو

چنانچه زانو دچار آسیب‌های مستقیم شود می‌توان گفت منشأ این دردها قسمت پشت زانوست. اغلب افراد در طی زندگی با آسیب‌های فیزیکی مواجه هستند که ممکن است در زمان انجام تمرینات ورزشی یا یک سانحه برای فرد حادث شده باشد. حس زانودرد در هنگام راه‌رفتن همواره آسیب‌دیدگی محسوب نمی‌شود. کار بیش از اندازه کشیدن از زانو علت دیگر ایجاد این عارضه است. چنانچه در انجام فعالیت‌های روزمره مفصل‌های زانو بیش از اندازه درگیر شود در درازمدت فرد زانودرد را تجربه خواهد کرد و در واقع باید گفت درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ یکی از علت‏ها درد میانی یا پشت زانوست.

درد کنار زانو

این درد اغلب در بخش‌های خارجی زانو حس شده و افرادی که بیش از اندازه از مفصل‌های زانویشان استفاده کنند با این درد مواجه می‌شوند. اغلب ورزشکاران به‌ویژه آن‌هایی که در حوزه دوومیدانی فعالیت دارند این درد را تجربه می‌کنند. حس زانودرد در زمان راه‌رفتن در زمان بالارفتن از پله‌ها شدت پیدا می‌کند و در افرادی که بیش از اندازه از مفاصلشان کار می‌کشند، دیده می‌شود.

درد قدامی در زانو

این درد را اصطلاحاً پا تلو فمور یال هم می‌نامند. این درد اغلب در ناحیه جلویی زانو و اطراف کاسه زانو مشاهده می‏شود. طبق بررسی‏ها اغلب کسانی که این درد را تجربه می‎کنند بانوان جوان هستند که طی روز تحرک زیادی داشته‌اند. براین‌اساس درد زانو در زمان راه‌رفتن به علت جست و خیزهای بیش از اندازه و تحرک زیاد است. این درد زمان بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها و اسکات زدن بیشتر حس می‌شود.

علل شایع درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن

دراین‌خصوص که درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ صحبت کردیم. در ادامه باید بگوییم که این درد در همه افراد یکسان نیست و هر فردی فشار و دردی را در یک قسمت مشخص آن تجربه می‌کند. اغلب علت این امر در زمان راه‌رفتن باتوجه‌به ناحیه آسیب‌دیده مشخص می‌شود.

علائم هشداردهنده که باید هنگام زانو درد در راه‌رفتن جدی گرفته شود

از جمله علائم هشداردهنده درد زانو، درد جلوی زانو، درد در قسمت اطراف و پشت کشکک زانو و تق‌تق کردن و ساییده شدن زانو در زمان حرکت است. از جمله عوامل پرخطر در این زمینه هم می‏توان به مواردی مانند فشار بیش از اندازه به زانو، افزایش سن، تحلیل مایع مفصلی، بیماری‏های زمینه‏ای، اضافه‌وزن، زانوزدن مکرر و ضربه مستقیم را نام برد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان مناسب مراجعه برای درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ هنگامی که دیگر قادر به تحمل هیچ نوع وزنی بر روی زانوی خود نبودید و حس کردید طی فعالیت‌های روزانه زانویتان ناپایدار است یا از جای خود خارج می‏شود. هنگامی که شاهد تورم در بخشی از زانوی خود بودید و نتوانستید زانویتان را خم کرده یا کاملاً بکشید. وقتی تغییر شکل خاصی در زانو و پای خود حس کردید. افزون بر قرمز بودن، تورم و درد چنانچه دچار تب هم شدید و درد زیادی را در زانو حس کردید که همراه با آسیب بود.

 روش‌های تشخیصی برای یافتن علت درد زانو در راه‌رفتن

از جمله درمان‌های درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ در این زمینه ابتدا انجام معاینات پزشکی و فیزیکی توصیه می‌شود. پزشک زانو را به لحاظ حساسیت، تورم و درد و گرما و کبودی مورد بررسی قرار می‏دهد. از شما می‌خواهد ساق پایتان را تکان دهید تا بفهمید تا چه میزان قادرید آن را به جهات مختلف حرکت دهید. برای بررسی و ارزیابی یکپارچه بودن مفصل آن را فشار می‌دهد یا می‌کشد. همچنین از معاینات عکس‎برداری استفاده می‏کند. برای مثال از اشعه ایکس کمک می‏گیرد و از شما می‏خواهد تا عکس ایکس ری تهیه کرده و درباره شکستگی و ازبین‌رفتن مفصل‌ها اطمینان حاصل کنید.

سی‌تی‌اسکن نیز یکی دیگر از این روش‎هاست که از زاویه‏های مختلف پزشک از داخل بدن تصویر تهیه می‌کند و از آن‏ها برای تشخیص شکستگی‏های ظریف و مشکلات استخوانی کمک می‏گیرد. از سونوگرافی هم می‌توان برای نمایش بافت‏های اطراف و داخل زانو استفاده کرد. ضمن سونوگرافی پزشک زانو را از جهات مختلف مورد عکس‌برداری قرار می‌دهد تا مشکلاتش را به‌خوبی شناسایی کند. عکس MIR جهت تهیه عکس‌های سه‌بعدی از داخل زانو تهیه می‏شود و به‌منظور بررسی آسیب‏های بسیار ظریف همچون آسیب به بافت‏های نرم؛ مانند تاندون‌ها، غضروف‏ها، ماهیچه‏ها و رباط‏ها مورداستفاده قرار می‏گیرد.

تست‌های آزمایشگاهی هم برای تشخیص عفونت و التهاب می‏تواند مؤثر باشد برای مثال در این زمینه می‏توانید از تست خون استفاده کنید. نوع دیگری از تست با نام آرتروسنتر وجود دارد که میزان کمی از مایع داخل مفصلتان را با یک سوزن خارج می‏کنند و جهت تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه می‌فرستند.

راهکارهای درمانی مختلف برای تسکین درد در خانه

می‌توانید در منزل جهت کاهش درد زانو از گیاهان دارویی استفاده کنید. از جمله این گیاهان آلوئه‌وراست که دارای خاصیت ضدالتهابی است. از اکالیپتوس هم می‏توان به‌عنوان یک داروی گیاهی موضعی جهت تسکین درد و کاهش التهابات استفاده کرد. زنجبیل هم می‌تواند در کاهش درد اثرگذار باشد و سبب تسکین درد مفصل‎ها و ماهیچه‏ها شود. دم‏کرده زنجبیل در این زمینه می‎تواند مورداستفاده قرار گیرد و یا آن را به سالاد و غذا استفاده کنید. از سیاه‏دانه هم می‏توان برای درمان درد زانو استفاده کرد.

این نوع درمان به‌ویژه برای افراد مسن کارساز است. بهتر است به مدت‌زمان یک الی سه بار در هفته این روغن را بر روی پای خود مالیده و آن را ماساژ دهید تا سبب کاهش درد مفاصل گردد. کین درد مفصل‎ها استفاده کنید. از پودر زردچوبه هم می‌توانید برای تسکین درد مفصل‎ها استفاده کنید. در زردچوبه ماده‏ای با نام کورکومین فعال است که برای سلامتی فواید بسیار زیادی دارد. این ماده خاصیت آنتی‏اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و ماده‌ای غیرسمی به شمار می‏رود که مصرف زیاد آن عوارض چندانی ندارد.

می‌توانید از زانوبند به‌ویژه زانوبندهای کشی برای درمان درد زانو استفاده کنید. با این کار مفصل زانو ثابت نگه داشته خواهد شد. دقت کنید زانوبند را زیاد سفت نبندید تا جریان خون به پا مختل نشود. پاهایتان را بالا نگه دارید. در زمان درازکشیدن و خوابیدن چندین بالش در زیر پای خود قرار داده تا پاهایتان بالاتر از سطح قلبتان قرار گیرد. در زمان راه‌رفتن از عصا استفاده کرده و تا جایی که می‌توانید به‌پای‌خود فشار وارد نکنید.

می‎توانید از داروهای مسکن بی نسخه هم استفاده کنید. این داروها همچون ایبوپروفن و استامینوفن سبب کاهش التهابات و تسکین درد خواهند شد. فشرده‏سازی هم در این راستا می‎تواند کمک‎کننده باشد. از یک آستین زانو یا بانداژ الاستیک جهت کاهش درد زانوی خود استفاده کنید.

تمرینات ورزشی برای تقویت زانو و پیشگیری از درد

تا اینجا درباره اینکه درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست اطلاعاتی ارائه شد در ادامه به ارائه برنامه‌ای در قالب انجام تمرینات ورزشی می‌پردازیم که سبب تقویت زانو شده و از درد زانو پیشگیری می‌کند. سعی کنید حرکات تکراری را محدود نمایید. انجام بعضی فعالیت‌ها سبب درگیرشدن زانو می‎شود. برای نمونه اسکیت، اسکی و دوچرخه‌سواری می‎تواند بارهاوبارها زانو را درگیر کند. در زمان انجام این ورزش‎ها، مفصل و رباط‎های زانو باید پیوسته حرکت داشته باشند و این چرخه حرکت بارها تکرار شود. با انجام این حرکات تکراری، زمینه برای ایجاد درد و گرفتگی زانو فراهم می‌شود.

درهرصورت بهتر است بدانید که انجام ورزش برای تقویت بخش بالایی ران‏ها می‏تواند مفید بوده و سبب تسکین درد مفصل زانو بشود. ورزش‌های مختلف در حقیقت از جمله عواملی محسوب می‎شود که آرتروز را می‌تواند به تأخیر بیندازد.

استفاده از کفش راحت از دیگر گزینه‌هایی است که می‌تواند به کاهش این درد کمک کند. بهتر است در این زمینه از کفش‌های راحتی و طبی استفاده کنید. شاید چندان علاقه‌مند به استفاده از این کفش‌ها نباشید؛ اما قطعاً پوشیدن این کفش‏ها بسیار برای درمان درد زانو مفید خواهد بود، چرا که فشار بسیار کمتری را زمان راه‌رفتن و دویدن به‌زانو وارد می‎کند.

بالشی را زیر سرخود قرار داده و زانویتان را به سمت قفسه سینه خم کنید. پاهایتان را کنار هم بگذارید و زانوی بالایتان را بدون جداشدن کف پاها از یکدیگر از هم بلند نمایید. در ۳ ست ده‎تایی به مدت‌زمان ۲ الی ۳ هفته این تمرین را انجام دهید. تاحدامکان بنشینید و تلاش کنید کمتر بایستید و وزنتان را به شکل مساوی روی پاها بیندازید.

به قسمت پهلو دراز کشیده و بالشی را زیر سرتان قرار دهید. زانویتان را به سمت شکم خم کرده و زانوی بالایی‏تان را به سمت سقف ببرید و مدت چند ثانیه در همین حالت باقی بمانید. بعد زانوها را پایین آورده و مجدداً این حرکت را انجام دهید. در زمان نشستن و ایستادن به زانوها فشاری وارد نکنید. خم‌شدن زانو به سمت جلو سبب می‏گردد کلیه فشار بدن روی زانو افتاده و سبب آسیب به آن شود. در حالت چهارزانو زیاد ننشینید چرا که به استخوان زانو فشار وارد می‏شود و باید موقعیتی را انتخاب نمایید که فشار زیادی به زانو وارد نگردد.

از ورزش به شکل هوشمند استفاده کنید. اگر دچار آرتروز، آسیب‌های مکرر زانو و یا زانودرد مزمن هستید بهتر است شیوه ورزشی‏تان را تغییر دهید. از ورزش شنا و ایروبیک کمک بگیرید. برای چند روز طی هفته از این ورزش‏ها استفاده کنید تا سبب تسکین درد زانویتان شود. یکی ارز علل آسیب‌دیدن و درد زانو داشتن عضلات ضعیف است. سعی کنید عضلات قوی و منعطفی داشته باشید. به انجام ورزش‌هایی بپردازید که سبب تقویت عضلات چهار سر ران، همسترینگ، عضلات پشت و جلو زانویتان شود. تمرینات متعادل و پایدار به تسکین درد زانوهایتان کمک خواهد کرد.

عضلات سفت خود سبب ایجاد آسیب زانو می‏شوند بنابراین بکوشید تا تمریناتی برای انعطاف‏پذیری عضلات خود انجام دهید. از وجود تمرین‏ها و الکوهای ورزشی که انجام می‏دهید و تأثیر آن‏ها در کاهش درد زانو اطمینان حاصل کنید. برای آماده‌سازی در زمان ورزش زمان بگذارید تا بهترین نتیجه را از ورزش‌کردن بگیرید.

می‌توانید از یک فیزیوتراپ برای نتیجه‌گرفتن بهتر کمک بگیرید. همچنین از برنامه‎ها و تمرینات تقویتی برای کاهش درد زانو استفاده کنید. عضلات بالای ساق خود را تقویت نمایید و به تقویت عضلات چهار سر ران از طریق ورزش بپردازید تا مفصل زانوی شما در برابر درد زانو محافظت شود. جهت حفظ و تقویت نیروی عضلات ران می‎توانید ورزش‌ها و تمرینات زیر را انجام دهید:

به حالت نشسته و یا درازکش پایتان را صاف‌کرده و بالا ببرید. یک پای خود را بر روی پله به‌طرف بالا برده و پای دیگرتان را مجدد پایین آورده و این حرکت را دوباره روی پله‎ها تکرار کنید. یک صندلی را نگه داشته و باحالت چمباتمه‌زدن بکوشید کاسه زانویتان، انگشتان پاهایتان را بپوشاند. این اقدام را ده مرتبه انجام دهید. بر روی یک صندلی نشسته و بعد مجدد بلند شده و بایستید و یک دقیقه مجدد روی آن بایستید. این فعالیت را به شکل آهسته تکرار نمایید و باحالت کنترل شده انجام دهید. از دست خود جهت حمایت از پاها استفاده نکنید.

 تغییرات سبک زندگی برای کاهش درد زانو

کاهش وزن یکی از مواردی است که بر کاهش درد زانو اثرگذار است. با کم‌شدن وزن از فشار زیادی که بر زانو وارد می‌شود کاسته خواهد شد. هر چقدر وزنتان کمتر باشد فشار کمتری بر زانوها وارد خواهد شد. از سویی دیگر افرادی که تحرک زیادی دارند، حتماً با پیروی از یک برنامه ورزشی صحیح می‌توانند وزنشان را کنترل کنند چرا که در صورت عدم کنترل وزن، آسیب‌های بسیار جدی‌تری به زانوها وارد خواهد شد و سلامت فرد به خطر خواهد افتاد.

می‏توانید از کمپرس سرد برای کاهش درد زانو استفاده کنید. از سرکه سیب رقیق شده کمک بگیرید و زانویتان را مداوم با روغن‌زیتون و سرکه سیب ماساژ دهید. روزانه حتماً به خوردن دم‌نوش زنجبیل، عسل و آب‌لیمو اقدام کنید و گاهی زانویتان را با روغن کنجد و آبلیمو بمالید. همچنین می‎توانید جهت کاهش درد خود از دانه‏های زیره سبز یا دانه‏های شنبلیله استفاده کنید.

میوه زیاد مصرف کنید و از گوشت و مواد پروتئینی کمتر استفاده کنید. سبزی‌ها و مواد حاوی فیبر بیشتری بخوردید و از چربی‏های حیوانی بیشتر استفاده کنید. قطعاً با تغییر در سبک تغذیه خود به کاهش درد زانویتان کمک خواهید کرد. بهتر است یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی مغذی داشته باشید تا هم وزنتان کاهش یابد و هم درد زانویتان بهبود پیدا کند.

 پیشگیری از درد کشکک زانو با چند نکته ساده

اما راه‌های پیشگیری از درد کشکک زانو هنگام راه‌رفتن از چیست؟ از جمله راه‌های پیشگیری از درد کشکک زانو، کم‏کردن وزن است. با هر نیم‌کیلو وزنی که کم می‏کنید؛ از فشار وارده بر مفاصل کاسته می‏شود و با هر اضافه‌وزن به زانو آسیب بیشتری وارد شده و خطر ابتلا به استئوآرتریت افزایش پیدا خواهد کرد. وزن بالا از جمله دلایل اصلی زانودرد است و کاهش آن اثرگذاری فوق‏العاده در کاهش درد زانو دارد.

مدیریت تحرک هم می‏تواند در این زمینه کارساز باشد. هر ساعت نزدیک ۱۰ الی ۲۰ ثانیه پای خود را حرکت داده و اگر آسیب‌دیدگی جدی نداشتید بیشتر از پای خود استفاده کنید. در زمان بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها اول پای سالمتان را جلو بگذارید و بعد نرده را گرفته و بالا بروید.

 نتیجه ­گیری

روش­های گوناگونی برای پیشگیری از درد کشکک زانو وجود دارند که به‌عنوان برخی از مهم­ترین آنها، می­توان به کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام حرکات اصلاحی متناسب با شرایط جسمی فرد اشاره کرد.

 سؤالات متداول

۱. آیا علت درد زانو هنگام راه‌رفتن می‌تواند آرتروز باشد؟

آرتروز زانو را با نام استئوآآرتریت یا استئوآرتروز می‌شناسند. این عارضه اغلب پیش‎رونده بوده و با افزایش سن شدت پیدا می‏کند. در این عارضه التهاب غضروف مفصلی و تخریب غضروف‌ها می‌تواند سبب ایجاد درد، محدودیت حرکتی و ورم شود. زمانی که غضروف مفصلی از بین برود استخوان‏ها روی‌هم ساییده شده و فرد در زمان راه‌رفتن درد زیادی را تجربه می‏کند. یکی دیگر از نشانه‏های آرتروز درگیرشدن مفاصل یا قفل‌شدن آن‌هاست.

۲. درد زانو در هنگام راه‌رفتن به زانو آسیب وارد می‌کند؟

درد زانو به‌تنهایی آسیبی به زانو وارد نکرده و خطرناک نیست، اما تشدید آن می‎تواند نشانگر وجود مشکلی جدی باشد. چنانچه دچار زانودرد هستید، بهتر است ابتدا از درمان‎های خانگی کمک بگیرید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هجده =