مینیسک زانو

اگر مینیسک زانو پاره شود چه کنیم؟

 پارگی مینیسک زانو یکی از مشکلات شایعی است که افراد بسیاری را درگیر می­کند. یکی از مهم­ترین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید؛ این است که پارگی مینیسک زانو را می­توان با روش­های گوناگونی نظیر حرکات اصلاحی و ورزش­های مناسب بهبود بخشید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

از جمله آسیب‌های شایع پا، پارگی مینیسک زانوست. هر فعالیت یا عملی که سبب شود زانوی خود را به‌شدت چرخانده یا بپیچانید و کل وزنتان را روی آن قرار دهید، سبب پارگی مینیسک می‌شود. مینیسک زانو به‌شدت آسیب و نوع پارگی بستگی تام دارد. بهترین و سریع‌ترین راه درمان آن استراحت‌کردن، فشار و بالا نگه‌داشتن زانو و کمپرس سرد است.

جهت درمان این عارضه همچنین می‌توان از شیوه‌های دارودرمانی، استفاده از پماد و لیزردرمانی و همچنین درمان‌های خانگی استفاده کرد. تغییر سبک زندگی و داشتن برنامه غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی متناسب با شدت عارضه در بهبودی آن اثرگذار خواهد بود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اگر مینیسک زانو پاره شود چه کنیم؟

 گام‌های لازم در صورت پارگی مینیسک زانو

اغلب بعد از پاره‌شدن مینیسک یک‌صدای تق را در اطراف زانو خواهید شنید. بعد ممکن است علائم پارگی به شکل‌های مختلف تورم، حس خالی‌شدن در حرکت‌دادن زانو و ناتوانی در صاف‌کردن زانو دیده شود. گاهی حس لغزش یا تقه خواهید کرد و این حادثه نشانگر آن است که بخشی از غضروف آزاد گشته و جلوی مفصل زانو را بگیرد. اگر این علایم بعد از چند روز ادامه پیدا کرد، حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر با قفل‌شدن زانویتان مواجه شدید دیگر بعد از صاف‌شدن زانو قادر به خم‌کردن آن نخواهید بود.

 اقدامات اولیه

اگر مینیسک زانو پاره شود به‌عنوان اقدامات اولیه چه کنیم؟ بهتر است ابتدا از درمان‌های خانگی استفاده کنید. برای این موضوع به زانوی خود استراحت داده و به‌منظور ممانعت از فشار واردشدن به مفصل می‌توانید حتی از چوب زیر بغل استفاده کنید. از انجام‌دادن فعالیت‌هایی که باعث می‌شود درد مفصل زانو بدتر شود، اجتناب کنید.

 مراجعه به پزشک

اگر مینیسک زانو پاره شود چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد. اگر قادر به خم‌کردن زانویتان نباشید حتماً به پزشک مراجعه کنید. بعد از آنکه پزشک با شما صحبت کرد و علائم عارضه را مورد بررسی قرار داد، به آزمایش دامنه حرکت زانوی فرد می‌پردازد. جایی که مینیسک در امتداد مفصل قرار گرفته را بررسی کرده و جهت بررسی پارگی مینیسک آزمایش مک‌کوری می‌نویسد که دربرگیرنده خم و صاف‌کردن و چرخاندن زانو می‌شود. احتمال دارد درزمان انجام این آزمایش کمی صدای تق بشنوید که حاکی از پارگی مینسک است. شما می­توانید با مراجعه به بنیاد سلامت دکتر حوصله به‌خوبی از انواع دلایل پارگی مینیسک زانو و روش­های مختلف بهبود آن اطلاع کسب کنید.

 گزینه‌های درمانی

اگر مینیسک زانو پاره شود راه‌های درمان پارگی مینیسک شامل چه مواردی می‌شود. می‌توان از آرتروز زانو یا زانوبند استفاده کرد. بسته به علائم بیمار پزشک بستن زانوبند را تجویز می‎کند تا حرکت مفصل زانو محدود و حرکات آن تثبیت شود. تزریق کورتیکواستروئید هم پیشنهاد می‌شود. پزشک امکان دارد به‌منظور کم‌شدن تورم، داخل مفصل زانو آن را تزریق کند و تزریق آن سبب شود میزان درد برای ۲ تا ۴ هفته کمتر شود. همچنین می‌توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده کرد. برای کم‌شدن درد و تورم می‌توان از این داروها که شامل آسپرین، ایبوپروفن/ناپروکسن است برای ۸ تا ۱۲ هفته استفاده کرد.

 درمان خانگی

اگر مینیسک زانو پاره شود در منزل از چه طریقی درد را کاهش دهیم؟ می‌توان استراحت کرد. کافی است فقط چند روز به زانویتان کمی استراحت داده و زیاد به آن فشار وارد نکنید. همچنین می‌توانید از کمپرس یخ روی زانویتان برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده کنید تا ورم زانویتان کم شود. زانوی خود را محکم ببندید از باند الاستیک و زانوبند استفاده کنید تا تورم زانو کاهش پیدا کند. پای خود را بالا بیاورید. بخوابید یا بنشینید و پایتان را بالا آورده و از این طریق خون به قلبتان برسد.

 درمان با ورزش

اگر مینیسک زانو پاره شود چه کنیم و از چه ورزش‌هایی استفاده کنیم؟ در این صورت ورزش‌های سبک و ملایم توصیه می‌شود و می‌تواند درد خفیف و ناراحتی کمی در فرد ایجاد کند. اما کل حرکات ورزشی با درد زیادی همراه شد نباید آن‌ها را انجام داد. از ورزش‌های مینی اسکوات (خوابیدن به پشت – باز کردن پاها به‌اندازه عرض شانه – خم‌کردن زانو و چسباندن باسن به زمین – ماندن در این حالت برای دو دقیقه)، تقویت عضلات چهار سر ران به شکل خوابیده، بلندکردن مستقیم از روبه‌رو، حرکت prone hang یا صاف‌کردن زانو در حالت درازکش، حرکت پشت‌پا برای همسترینگ، حرکت hamstring heel digs یا تقویت همسترینگ با پاشنه، بلندکردن پاشنه پا در حالت ایستاده و حرکت کلمز (به پهلوی چپ دراز کشیده و پاها و باسن را در یک راستا قرار دهید – زانو را به‌صورت ۴۵ درجه خم کره و زانوی بالایی را تاحدامکان بالا ببرید – آرام زانو را پایین آورده و به حالت اول برگردانید. بعد روی پهلوی راست خوابیده و همین مراحل را دقیقاً تکرار کنید.) استفاده کنید.

 ریکاوری

اگر مینیسک زانو پاره شود در مرحله ریکاوری هر ۳ الی ۴ ساعت به مدت‌زمان ۳۰ دقیقه روی زانوی خود یخ گذاشته و به‌منظور کاهش التهاب زانویتان را در یک بانداژ الاستیک فشرده کرده و بپیچانید. زانویتان را در سطحی بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا تورم آن کم شود.

 پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

در زمینه پیشگیری از پارگی مینیسک زانو می‌توان به تقویت عضلات نگهدارنده و تثبیت‌گر زانو پرداخت. انجام نرمش و گرم‌کردن بدن پیش از انجام تمرینات ورزشی، انجام ورزش منظم پاها، قوی‌کردن عضلات پا به‌منظور برداشتن فشار از مفصل زانو و کمک‌گرفتن از بریس در افرادی که زانوی ضعیف و نامتعادل دارند، اشاره داشت.

همچنین می‌توانید با انجام تمرینات ورزشی مرتب، ماهیچه‌های ران خود را تقویت کنید. پیش از انجام ورزش با انجام فعالیت‌های سبک خودتان را گرم کنید. بین تمرین‌ها استراحت کرده و کفش مناسب و به‌اندازه بپوشید. به‌هیچ‌وجه شدت فعالیت ورزشی و تمرینی را زیاد نکنید یا شدت آن را به ناگهان افزایش نداده و بکوشید ایجاد تغییرات تدریجی باشد.

 نتیجه­ گیری

پارگی مینیسک زانو را می­توان به روشهای گوناگونی بهبود بخشید که یکی از پرطرف‌دارترین این روش­ها، استفاده از انواع ورزش­های مناسب برای بهبود این آسیب و همچنین انجام حرکات اصلاحی متناسب با پارگی مینیسک زانو اشاره کرد. شما می­توانید با مراجعه به پزشک متخصص، به‌خوبی از انواع روش­های بهبود این مشکل اطلاع پیدا کنید.

 

 سؤالات متداول

 

۱. چه موقع زانو بعد از پارگی بهتر خواهد شد؟

 

بعد از پارگی باید تا مدت‌زمان ۳ ماه از زانو محافظت کنید. زانوی جراحی شده عمدتاً تا ۴ هفته اول تحمل هیچ وزنی را ندارد و بریس باید پوشیده شده باشد و بعد ۶ هفته می‌توانید راحت راه بروید و اگر بهبودی حاصل شده باشد، از ماه سوم امکان دویدن و پریدن هم وجود دارد.

 

۲. با استراحت پارگی مینیسک زانو درمان می‌شود یا نه؟

 

گاهی بعد از آسیب این عارضه با استراحت بهبود پیدا می‌کند و گاهی نیازمند انجام عمل جراحی و استفاده از دارو خواهد بود.

 

۳. پارگی مینیسک زانو چه احساسی دارد؟

 

اغلب حس قفل‌شدن و گرفتگی مفاصل را تجربه خواهید کرد. لنگیدن، ناتوانی در باز کردن کامل زانو و محدودیت حرکت پا و درد در مفصل زانو از جمله احساساتی است که با پارگی مینیسک زانو سراغتان می‌آید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 14 =