درمان انحراف کشکک زانو با ورزش

درمان انحراف کشکک زانو با ورزش

انحراف کشکک زانو در میان افراد مختلف، شایع است و روش¬های زیادی برای درمان آن وجود دارد. شما می¬توانید با انجام برخی از حرکات اصلاحی که برای تقویت عضلات همسترینگ و چهارسر ران مفید هستند؛ انحراف کشکک زانو را از بین ببرید.

پربازدیدترین مقالات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انحراف کشکک زانو یکی از شایع­ترین مشکلاتی است که بیشتر بین جوانان دیده می­شود. افراد مختلف ممکن است در اثر ضربات ناگهانی مانند اصابت شدید با یک شی محکم یا تصادف، دچار انحراف کشکک زانو شوند. باید بدانید که ورزش­های زیادی برای بهبود کشکک زانو و تقویت آن پس از به­ وجود­آمدن انحراف وجود دارند تا به فرد کمک کنند هرچه سریع­تر از این مشکل عبور کند.

بسیاری از افراد می­خواهند اطلاع داشته باشند که چگونه باید انحراف کشکک زانو را تشخیص داد و در این مشکل، زانو فرد چه تفاوتی با­حالت عادی دارد؟ در ادامه، به بررسی جزئیات این مشکل و بررسی راه­های درمان انحراف کشکک زانو با ورزش می­پردازیم.

کجی و انحراف کشکک زانو چیست؟

انحراف کشکک زانو در صورتی رخ می­دهد که کاسه زانو فرد از حالت عادی خود خارج شود و حالت لق پیدا کند. در این حالت، فرد احساس می­کند که عضلات و رباط داخل کشکک زانو بیش از حد کشیده می­شوند که این موضوع در نهایت مسبب ایجاد مشکلات و صدمه شدید به زانو فرد خواهد شد.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می­کنند که درمان این مشکل تنها با عمل­های جراحی امکان­پذیر است؛ اما باید توجه داشته باشید که شما می­توانید درمان انحراف کشکک زانو با ورزش را شروع کنید تا به بهبودی کامل دست بیابید.

انحراف جانبی و میانی را می­توان به­عنوان دو نوع شایع از مشکل انحراف کشکک زانو در نظر گرفت که در ادامه، جزئیات هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفته است:

انحراف جانبی کشکک زانو

انحراف جانبی کشکک زانو که تحت عنوان انحراف از خارج نیز شناخته می­شود؛ در صورتی رخ می­دهد که زانو فرد از محل کشکک به سمت قسمت بیرونی پا حرکت کند. این اتفاق ممکن است برای ورزشکاران در صورت اصابت ضربه شدید با زانو رخ دهد؛ همچنین در تصادف نیز امکان خارج­شدن زانو از محل اصلی خود وجود دارد.

انحراف میانی کشکک زانو

در انحراف میانی کشکک زانو برخلاف انحراف خارجی، کشکک به سمت داخل پا حرکت می­کند و به همین علت به آن انحراف داخلی کشکک زانو نیز گفته می­شود. این عارضه نیز مانند انحراف خارجی ممکن است علل مختلفی داشته باشد؛ اما به­ عنوان یکی از علت­های اصلی آن می­توان به ضربه ناگهانی و شدید به محل کشکک زانو اشاره کرد.

علت کجی و انحراف کشکک زانو

در مسیر درمان انحراف کشکک زانو، پزشک متخصص الگو راه­رفتن و نشستن شما را مورد بررسی قرار می­دهد تا بتواند به­خوبی گام­های لازم برای درمان این مشکل را تعیین نماید. مهم­ترین موضوعی که به پزشک برای تعیین مسیر درمان کمک می­کند؛ اطلاع پیدا­کردن از علت به­وجود­آمدن این انحراف است.

مشکل انحراف زانو بیشتر به­خاطر اصابت ضربه مستقیم با محل کشکک اتفاق می­افتد؛ اما دلایل دیگری نیز برای رخ­دادن آن وجود دارند:

  • افتادن و برخورد ضربه شدید به محل کشکک
  • تصادف و اصابت ضربه به­صورت مستقیم به کشکک
  • پیچ­ خوردن ناگهانی پا و خارج­ شدن زانو از محل آن
  • حرکات ناگهانی که منجر به خروج زانو از محل کشکک می­شوند
  • صاف­کردن شدید پا

تمرینات مناسب برای درمان انحراف کشکک زانو

بسیاری از افراد به دنبال پیدا­کردن بهترین ورزش برای درمان انحراف زانو هستند تا بتوانند این مشکل را از بین ببرند. یکی از روش­هایی که افراد زیادی برای درمان این انحراف به آن فکر می­کنند؛ عمل جراحی است که در آن زانو در محل اصلی کشکک خود قرار می­گیرد و انحراف آن از بین می­رود.

تمرین برای درمان انحراف کشکک زانو به­ عنوان یکی دیگر از روش­ های درمان این مشکل به شمار می­رود که در آن افراد می­توانند بدون نیاز به عمل جراحی، با استفاده از ورزش­ و حرکات اصلاحی مناسب انحراف زانو خود را از بین ببرند.

شما میتوانید روش های درمانی موثر و انواع پیشگیری از آسیب های زانو را در سایت بنیاد سلامت دکتر حوصله دنبال کنید .

حرکت چمباتمه ­زدن به دیوار

در این مجموعه حرکات اصلاحی برای انحراف کشکک زانو، فرد به­صورت کامل به دیوار تکیه می­دهد و به­آرامی شروع به لیز­خوردن می­کند تا زمانی که زاویه کمر و زانو به 90 درجه برسد. فرد باید چند ثانیه در این حالت بماند و پس از آن به­ آرامی به سمت بالا برگردد و دوباره این حرکت را تکرار کند. معمولا بین 4 تا 5 ثانیه برای ماندن در حالت چمباتمه به دیوار توصیه می­شود.

صاف­کردن پا در حالت ایستاده

در این حرکت، فرد به ­آرامی و در حالت ایستاده پا خود را بالا می ­آورد و تا مدت کوتاهی صاف نگه می­دارد؛ سپس به­ آرامی پا خود را به سمت پایین برمی­گرداند و دوباره این حرکت را تکرار می­کند.

بالا و پایین­رفتن از پله ­ها

برای انجام این حرکت اصلاحی، فرد باید بالا و پایین­رفتن از پله را به­ صورت مکررا انجام دهد. تعداد حرکات هر ست توسط پزشک متخصص تعیین می­شود. بهتر است این حرکت با استفاده از استپ­ های ورزشی انجام شود؛ البته در صورت عدم دسترسی به این استپ­ ها، فرد می­تواند این حرکت اصلاحی را با استفاده از پله­ های منزل نیز انجام دهد.

حرکت کششی عضله همسترینگ

به­ عنوان یکی دیگر از موارد ورزش برای درمان انحراف زانو می­توان به حرکت کششی ماهیچه پشت ران یا همسترینگ اشاره کرد که برای انجام آن، فرد باید پا خود را به­آرامی از پشت بالا بیاورد؛ تا جایی که پاشنه پا به باسن نزدیک شود. برای انجام این حرکت، فرد می­تواند برای ایجاد تعادل هنگام ایستادن از یک صندلی یا تکیه­ گاه نیز کمک بگیرد. همچنین خوب است مچ پا خود را نیز با دست بگیرید تا کشش بیشتری در ناحیه پشت ران ایجاد شود.

حرکت کششی عضله چهار سر

برای انجام این حرکت اصلاحی برای انحراف کشکک زانو، فرد باید به­صورت روی زمین قرار بگیرد که پا جلو به­صورت 90 درجه و پا عقب به­صورت کامل کشیده شده باشد. برای ایجاد فشار بیشتر، خوب است که دو دست فرد نیز بر زانو پا جلویی قرار بگیرند تا عضلات چهار سر بیشتر کشیده شوند.

بالا­بردن مستقیم پا در حالت دراز کشیده

این حرکت برای درمان انحراف کشکک زانو به سمت داخل و خارج کاربرد دارد و افراد می­توانند به­راحتی آن را در تعداد مشخص انجام دهند. برای انجام این حرکت، فرد باید روی زمین دراز بکشد؛ دو دست خود را در گودی کمر قرار دهد و پا خود را به­ آرامی به سمت بالا بیاورد. خوب است که فرد پا خود را چند ثانیه در این حالت نگه دارد تا کشش را به­ خوبی حس کند.

چمباتمه­ زدن نیمه ­کامل

برای انجام این حرکت فرد می­تواند در حالت ایستاده یا تکیه داده به دیوار، به­آرامی زانوهای خود را خم کند. این حرکت باید به­نوعی انجام شود که گویا فرد دارد روی یک صندلی می­نشیند. دقت داشته باشید که در حرکت چمباتمه­زدن نیمه­ کامل، زانوهای فرد نباید از نوک انگشتان پا جلوتر بروند.

ایستادن بر روی پنجه پا

در این حرکت اصلاحی برای درمان انحراف پا به سمت خارج یا داخل، فرد باید سعی کند با ایستادن بر روی نوک انگشتان پا، تعادل خود را در این حالت تا چند ثانیه حفظ کند و سپس به­ آرامی پاشنه پا را به روی زمین بازگرداند. این حرکت باید در چند ست به تعداد مشخص تکرار شود.

فواید ورزش برای انحراف کشکک زانو

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که با مشکل انحراف کشک زانو مواجه شده­اند؛ می­توانند با استفاده از حرکات اصلاحی برای درمان این مشکل اقدام کنند. همچنین انجام این حرکات برای افرادی که انحراف زانو شدیدی دارند و لازم است حتما عمل جراحی داشته باشند نیز مفید است و می­تواند در راحت­تر شدن عمل و بهبودی پس از آن، کمک خوبی برای آنها باشد.

نتیجه­ گیری

انحراف زانو به دو صورت خارجی و میانی رخ می­دهد که در رخ­دادن هر یک از آنها، عوامل مختلفی دخیل هستند. ورزشکاران حرفه­ای و افرادی که تجربه تصادف­ های شدید را داشته­اند؛ بیشتر با این مشکل روبه­ رو می­شوند. بسیاری از افراد برای ازبین­رفتن انحراف زانو به سراغ عمل جراحی می­روند؛ اما باید بدانید که مواردی نظیر حرکات تقویتی عضله چهار سر و همسترینگ می­توانند به شما برای حل این مشکل کمک کنند و انحراف کشکک زانو را از بین ببرند.

سوالات متداول:

آیا با ورزش انحراف زانو درمان می­شود؟

بله، در­صورتی­که پزشک متخصص تشخیص نیاز به عمل جراحی نداده باشد.

بهترین حرکت اصلاحی برای درمان کشکک زانو چیست؟

حرکاتی تقویتی عضلات پشت ران نظیر چمباتمه­ زدن به دیوار یا ایستاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 14 =